Headerbillede til rapport om fattiggården eller fjendeland

Written by 23:14 Lærerudvikling

Historie i spillefilm – for lærere

Lær at analysere historiske spillefilm, at reflektere over deres påvirkning af vores historiebevidsthed og at undervise i emnet.

Lær at analysere historiske spillefilm, at reflektere over deres påvirkning af vores historiebevidsthed og at undervise i emnet.

Introduktion til kurset

Dette MOOC er rettet mod lærere og andre med interesse for, hvordan spillefilm bruger fortid og historie. MOOC’et tager ca. 5 timer at gennemføre og består af tre moduler.

Inden du starter, anbefaler vi, at du læser “Opstart – Kom indenfor”, der præsenterer MOOC’et og giver råd til, hvordan du får mest muligt ud af kurset. Gennemfør derefter modulerne i den rækkefølge, vi har angivet nedenfor, da vi har indbygget en progression fra modul 1-3.

Opstart – Kom indenfor

Velkommen til dette Massive Open Online Course (MOOC) om ‘Historie i spillefilm’. MOOC’et vil give dig kompetencer til at analysere historiske spillefilm, reflektere over deres påvirkning af vores historiebevidsthed og undervise i emnet.

Hvorfor ‘Historie i spillefilm’?

Meget tyder på, at film, vi har set, har stor betydning for, hvordan vi forestiller fortiden. Hvis man f.eks. beder en elev forestille sig, hvordan en ridder ser ud, er der stor sandsynlighed for, at det billede han får inde i hovedet, stammer fra en film.

På samme måde med en soldat fra Anden Verdenskrig eller et barn fra dengang hans bedsteforældre var små.Film er nemlig rigtig gode til at give os billeder inde i hovedet, som vi husker. De er endda så gode til det, at vi nogle gange husker filmbilleder bedre end ting, vi selv har oplevet.

Film kan lære os rigtig meget historie på en spændende og underholdende måde. Men det er også vigtigt at vide, at film altid præsenterer historien på bestemte måder, og at de er velegnede til nogle ting, mens de kan være problematiske til andre.

Det er derfor vigtigt at kende til, hvordan disse film konstrueres, så man kan gennemskue, hvordan de fremstiller historien og påvirker vores historiebevidsthed.

Det er f.eks. godt at vide, at en historisk spillefilm typisk opbygges med en helt og en skurk, at den har god underlægningsmusik, og den skal laves som en fortælling med konflikt, spændingsopbygning og klimaks . Alt sammen noget der er vigtigt for en god film, men måske også noget, der ikke har så meget med fortiden at gøre.

Dette MOOC er designet til at give en grundviden om historiske film som genre og at sætte dig til at reflektere over brugen af historie i disse film. Kurset sætter især fokus på forholdet mellem filmene og den fortidige virkelighed, som de giver sig ud for at gengive, samt på, hvordan film påvirker vores historiebevidsthed. Endvidere præsenteres du for metodiske tilgange, forskningsresultater og analyseredskaber, der klæder dig på til at gennemføre undervisning i emnet.

Læringsmål

MOOC’et som helhed er rettet mod følgende læringsmål:

  • Jeg kan redegøre for, hvad der kendetegner historiske spillefilm som genre, og for, hvordan denne type film forholder sig til fortid, historie og virkelighed.
  • Jeg kan analysere historiske spillefilm som udtryk for den kollektive historiebevidsthed (erindring).
  • Jeg kan forklare, hvordan historiske spillefilm både påvirker og er udtryk for den kollektiv historiebevidsthed (erindring).
  • Jeg kan planlægge, gennemføre og evaluere undervisningsforløb, hvor historiske spillefilm eller klip fra dem bruges som centrale læremidler.

Kursets opbygning, omfang og målgruppe

Kurset består af tre moduler:

  1. Film, virkelighed og historie
  2. Films påvirkning af vores historiebevidsthed
  3. Spillefilm i historieundervisningen

Alle modulerne er opbygget med klare læringsmål og består af korte tekster, videoer og opgaver. Til hvert af disse elementer er der en klar instruktion, der angiver, hvordan du anbefales at gribe øvelsen an. Bemærk, at der grundlæggende er to typer opgaver, dels videnstest, der knytter sig til bestemte videoer og tekster, og dels samarbejdsopgaver, hvor du i fællesskab med de øvrige kursister diskuterer konkrete emner i forummet nederst på modul-siderne.

De to første moduler, der anslås til at tage henholdsvis ca. 1 t. 30 min. og 45 min. at gennemføre, giver en grundlæggende teoretisk og metodisk ramme for emnet ‘Historie i spillefilm’.

Det tredje modul har et omfang på ca. 2 timer. Modulet introducerer til, hvordan man kan gribe spillefilm an i en undervisningssituation samt indeholder en kort indføring i det MOOC, som er produceret til elever i udskolingen og de første år af ungdomsuddannelserne af HistorieLab. Vælger du også at fordybe dig i dette elev-MOOC, skal du dog påregne at bruge længere tid på denne sidste del.

Kom i gang med kurset

Link til opstarts-siden af kurset "Historie i spillefilm – for elever"

Undervisere

Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.

Peter Yding Brunbech, centerleder HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk

Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk

MOOC’et er desuden udviklet af:

Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master

Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor

MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close