Dette undervisningsforløb sætter fokus på Holocaust. Hvordan kunne Holocaust finde sted, hvilke motiver var der bag og hvad har det betydet for eftertiden? Hvad er folkedrab og antisemitisme og er der flere eksempler på disse fænomener?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Dette forløb tager udgangspunkt i kanonfilmen ”Augustoprøret og Jødeaktionen 1943” og har fokus på perspektiveringen til ”Jødeaktionen”. Ønsker man at arbejde med Augustoprøret, herunder den danske besættelse og 2. Verdenskrig, anbefales det, at man også arbejder med det andet forløb ”9. april 1940”, der også knytter sig til filmen.
I forløbet skal eleverne arbejde med folkedrab i 3 temaer: Holocaust, Folkedrab ifølge FN og Holocaust set med danske øjne under besættelsen.
Der er i første omgang fokus på, at eleverne tilegner sig viden om det jødiske folkedrab med vægt på forudsætninger samt forløb og følger. Herunder skal de tilegne sig begreber, der er knyttet til nazisterne og Holocaust. I andet tema skal de arbejde mere samfundsfagligt og skal i den forbindelse arbejde med FN’s folkedrabskonvention, om forebyggelse af folkedrab og derefter undersøge et folkedrab.
I tredje tema arbejder eleverne med Holocaust set med danske øjne. Her præsenteres de for en række kilder og skal bruge disse til at skrive et læserbrev, hvor de kommenterer på Kasper Ravn Fredensborgs kontroversielle udtalelse om, at bådflygtninge selv er skyld i, at de drukner. De skal med andre ord bruge historien som argument i deres svar til Kasper Ravn Fredensborg.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvad er Holocaust og hvorfor fandt det sted?
Kompetenceområde/-mål
Historie
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
- Eleven har viden om kanonpunkter
Kildearbejde
Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Eleven kan formulere historiske problemstillinger
- Eleven har viden om udarbejdelse af historiske problemstillinger
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
- Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
Samfundsfag
Politik
Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger
- Eleven kan diskutere internationale organisationers rolle for konflikt og samarbejde i verden
- Eleven har viden om internationale organisationer, som Danmark deltager i
Samfundsfaglige metoder
Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder
- Eleven kan identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problemstillinger
- Eleven har viden om samfundsfaglige undersøgelsesmetoder
Materialer
- Kjær, Sidse: Augustoprøret og Jødeaktionen 1943, SorrySister, 2016
- Andersen, Tanja: Holocaust, 2017 (bilag 1)
- Andersen, Tanja: Rollelæsning, 2017 (bilag 1b)
- Andersen, Tanja: Begrebsstafet, 2017 (bilag 2)
- Andersen, Tanja: Hvad er et folkedrab egentlig?, 2017 (bilag 3)
- Andersen, Tanja: Hvordan opstår folkedrab?, 2017 (bilag 4)
- Andersen, Tanja: Danmark og Holocaust, 2017 (bilag 5)
- DIIS: ‘Hvad er folkedrab?’
- DIIS: ‘Eksempler på folkedrab’, Rwanda.
- DIIS: ‘Eksempler på folkedrab, Bosnien‘.
- DIIS: ‘Den danske samarbejdspolitik og jødeaktionen‘
- DIIS: ‘Hjælpen til de danske jøder – hvorfor hjalp på mange, og hvad var risikoen?’
- BBC News: Auschwitz: Drone video of Nazi concentration camp, 2015
- Balling, Erik og Nørgaard, Lise: Matador (afsnit ”Hr. Stein”), kræver Unilogin
- Auschwitz-dagen.dk: Robåd til Hven, 2013
- Nielsen, Morten: DF’er om bådflygtninge: Har ikke ondt af dem, der drukner, 11. juli 2014
- Herning Folkeblads nyhedssite: Byrådsmedlem om druknede: De kunne jo bare lade være, 10. juli 2014