Undervisningsforløb om Holocaust

Written by 14:42 Uv-forløb 7.-9. klasse

Holocaust

Hvad er Holocaust og antisemitisme?

Dette undervisningsforløb sætter fokus på Holocaust. Hvordan kunne Holocaust finde sted, hvilke motiver var der bag og hvad har det betydet for eftertiden? Hvad er folkedrab og antisemitisme og er der flere eksempler på disse fænomener?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Dette forløb tager udgangspunkt i kanonfilmen ”Augustoprøret og Jødeaktionen 1943” og har fokus på perspektiveringen til ”Jødeaktionen”. Ønsker man at arbejde med Augustoprøret, herunder den danske besættelse og 2. Verdenskrig, anbefales det, at man også arbejder med det andet forløb ”9. april 1940”, der også knytter sig til filmen.

I forløbet skal eleverne arbejde med folkedrab i 3 temaer: Holocaust, Folkedrab ifølge FN og Holocaust set med danske øjne under besættelsen.
Der er i første omgang fokus på, at eleverne tilegner sig viden om det jødiske folkedrab med vægt på forudsætninger samt forløb og følger. Herunder skal de tilegne sig begreber, der er knyttet til nazisterne og Holocaust. I andet tema skal de arbejde mere samfundsfagligt og skal i den forbindelse arbejde med FN’s folkedrabskonvention, om forebyggelse af folkedrab og derefter undersøge et folkedrab.

I tredje tema arbejder eleverne med Holocaust set med danske øjne. Her præsenteres de for en række kilder og skal bruge disse til at skrive et læserbrev, hvor de kommenterer på Kasper Ravn Fredensborgs kontroversielle udtalelse om, at bådflygtninge selv er skyld i, at de drukner. De skal med andre ord bruge historien som argument i deres svar til Kasper Ravn Fredensborg.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

Hvad er Holocaust og hvorfor fandt det sted?

Kompetenceområde/-mål

Historie

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Kildearbejde

Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Eleven kan formulere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om udarbejdelse af historiske problemstillinger

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed

Samfundsfag

Politik

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

  • Eleven kan diskutere internationale organisationers rolle for konflikt og samarbejde i verden
  • Eleven har viden om internationale organisationer, som Danmark deltager i

Samfundsfaglige metoder

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder

  • Eleven kan identificere, formulere og gennemføre enkle undersøgelser af samfundsmæssige problemstillinger
  • Eleven har viden om samfundsfaglige undersøgelsesmetoder

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close