Denne artikel i RADAR er udgivet juni 2021 og er skrevet af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Denne artikel handler om årsagsforklaringer i historie og giver ideer til at arbejde med dem.
Artiklens indhold
Jens Aage Poulsen skriver bl.a. i artiklen, at forklaringer på – årsager eller grunde til – at noget skete, møder eleverne i bl.a. læremidlerne i form af ophavsmandens (lærebogsforfatternes) fortolkninger. Forståelser og brug af årsagsbegrebet i fortællinger om fortiden og de faglige begreber, der anvendes, er forskellige. Det hænger bl.a. sammen med historikerens og andre fortolkeres historiesyn og dermed forskellige opfattelser af historiens retning drivende kræfter og retning.
God læselyst.
Fra artiklen ”Hvorfor?” – et kerneord – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen
Det siger sig selv, at eleverne ikke kan beskæftige sig meningsfuldt med årsagsforklaringer – og forholde sig til, hvorfor et fænomen fandt sted – eller ikke skete, uden et kendskab til fortællinger om det pågældende begivenhedsforløb og dets kontekst i tid og rum. Før eleverne forholder sig til årsagsforklaringer, må de derfor have en grundlæggende viden om den kronologiske rækkefølge i afgørende hændelser i forløbet samt de aktører, der var involveret, de strukturer der tillægges betydning, samt forløbets kontekst i tid og rum.
Jens Aage Poulsen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2021
RADAR-artikler fra 2022
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024