RADAR: ”Hvorfor?” – et kerneord – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen

Written by 11:05 RADAR, RADAR 2021, Tidsskrift, Uncategorized

”Hvorfor?” – et kerneord – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen

Hvordan svarer man på ‘hvorfor’?

Denne artikel i RADAR er udgivet juni 2021 og er skrevet af Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.

Denne artikel handler om årsagsforklaringer i historie og giver ideer til at arbejde med dem.

Artiklens indhold

Jens Aage Poulsen skriver bl.a. i artiklen, at forklaringer på – årsager eller grunde til – at noget skete, møder eleverne i bl.a. læremidlerne i form af ophavsmandens (lærebogsforfatternes) fortolkninger. Forståelser og brug af årsagsbegrebet i fortællinger om fortiden og de faglige begreber, der anvendes, er forskellige. Det hænger bl.a. sammen med historikerens og andre fortolkeres historiesyn og dermed forskellige opfattelser af historiens retning drivende kræfter og retning.

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen ”Hvorfor?” – et kerneord – Om at arbejde med årsager i historieundervisningen

Det siger sig selv, at eleverne ikke kan beskæftige sig meningsfuldt med årsagsforklaringer – og forholde sig til, hvorfor et fænomen fandt sted – eller ikke skete, uden et kendskab til fortællinger om det pågældende begivenhedsforløb og dets kontekst i tid og rum. Før eleverne forholder sig til årsagsforklaringer, må de derfor have en grundlæggende viden om den kronologiske rækkefølge i afgørende hændelser i forløbet samt de aktører, der var involveret, de strukturer der tillægges betydning, samt forløbets kontekst i tid og rum.

Jens Aage Poulsen

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2021​

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2021

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close