Kernen i dette spor er at styrke overgangen fra dagtilbud til indskoling gennem et fokus på institutionernes tværprofessionelle samarbejde om anvendelse af kulturarv og historiske miljøer i aktiviteter både for, med og af børnene. Aktiviteterne involverer dog også børn lige fra vuggestuealder til udskolingsalder.
I projektets fokus på det tværprofessionelle samarbejde i lokale partnerskaber er målene også herigennem at udvikle på den pædagogiske og didaktiske praksis hos både kulturformidlere, pædagoger og lærere samt at styrke den lokale sammenhængskraft.
Partnerskabsklynger
I 2024 er der følgende faste partnerskabsklynger i projektet:
- Bredagerskolen, Grangård, Mariehønen, Jelling Børnegård, Kollerup Børnehus og Kongernes Jelling (Nationalmuseet)
- Firkløverskolen, Søndermarkens Børnehus, Børnegården Søndervang og Museum Give
- Skibet Børnehus og Jernaldermiljøet i Vingsted (VejleMuseerne)
Derudover er der løbende andre samarbejdende institutioner med fx. Skibet Skole, Egtved Skole, Vejle Bibliotekerne, Petersmindeskolen og Kirkebakkeskolen
Selv om projektet er forankret hos HistorieLab, så er fokus på institutionerne i praksis, og et citat fra et interview med en pædagog, der deltager i projektet, rammer dette rigtig godt:
Delprojekter under Kulturarv i børnehøjde
Udgivelser
Her er samlet et overblik over udgivelser fra Kulturarv i børnehøjde.
12. juni 2024• Aktiviteter, Inspiration til lærere, Læremidler
Mærk jernalderen – Materialekasse
6. maj 2022• Aktiviteter, Læremidler
Rend og Hop på Jellingmonumenterne
10. november 2021• Aktiviteter, Læremidler
Rejsen til jernalderen – en billed- og samtalebog
2. april 2021• Aktiviteter, Læremidler, Spil og quizzer
Jernalder for børn – Vendespil
30. januar 2020• Aktiviteter, Læremidler
Jernalder for børn – Bliv inspireret af jernalderen
Medarbejdere
Her kan du se hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet Kulturarv i børnehøjde.