I tre kommuner samarbejder lærere og pædagoger i foråret 2018 med UNESCO-steder under overskriften ”Leg, Læring og kreativitet – Verdensarv i børnehøjde”, for at styrke børns læring og forståelse for kulturarven og verdensarven.
Om projektet
Under overskriften ”Leg, læring og kreativitet” samarbejder skoler og daginstitutioner fra Vejle, Billund og Kolding Kommune med UNESCO-stederne i Jelling og Christiansfeld i et projekt, der har til formål at styrke kulturarvsformidlingen for de yngre børn. I projektet indgår lærere, pædagoger og børn fra 10 udvalgte skoler og daginstitutioner, hvor verdensarvsstederne anvendes som læringsarenaer.
HistorieLab står for at tilrettelægge, gennemføre og evaluere forløbene i samarbejde med UNESCO-stederne.
Projektet er støttet af Ole Kirks Fond.
Mål
Kommunernes skoler og institutioner arbejder i projektet med hensyntagen til deres egne mål og programmer, og projekt ”Leg, læring og kreativitet – verdensarv i børnehøjde” kan derfor også bidrage til at styrke indsatsområder som f.eks. ”Den gode overgang” og ”En bid af verden”.
Delmål:
- Temauge med besøg i Kongernes Jelling eller Christiansfeld.
- Udvikling af undervisningsmateriale og metodeudvikling.
- Mulige partnerskabsaftaler mellem kommunernes skoler/institutioner og verdensarvssteder.
- Inddragelse af lærere og pædagogstuderende fra UCL Jelling.
Resultater
HistorieLab indsamler empiri på baggrund af forløbet og resultaterne kan inddrages i Nordisk Verdensarvskonference, der afholdes i Jelling og Christiansfeld d. 10-12 september 2018. Forløbet og erfaringerne vil desuden blive beskrevet i en faglig artikel.
Målgruppe
- 5-9 årige børn
- Lærere og pædagoger i udvalgte skoler og daginstitutioner
- Formidlere fra UNESCO Jelling og Christiansfeld.