Dette undervisningsforløb undersøger hvordan lokalsamfundets udvikling hænger sammen med den generelle samfundsudvikling. Følges de ad af tydelige baner eller ej? Hvorfor?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Uanset hvor I landet vi bor, er vi en del af et lokalområde. For nogen er lokalområdet en landsby og for andre en bydel. Disse lokalområder har gennem de seneste 150 år gennemgået store forandringer, der nemt lader sig aflæse i historiske kort.
I dette forløb skal eleverne arbejde med brud og kontinuitet i deres lokalområde og med de årsager, der ligger til grund derfor. Der lægges vægt på, at eleverne i forløbet udvikler kompetencer inden for kildearbejde og historiebrug.
Eleverne arbejder i dette forløb videre med de kompetencer, som de har tilegnet sig i forløbet ”Lokalhistorie 1” fra 5.+6. klasse. Det første modul i dette forløb er identisk med det beskrevne i ”Lokalhistorie 1” og kan derfor udelades eller reduceres efter elevernes behov.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvorfor er mit lokalsamfunds udvikling et resultat af generelle samfundsudviklinger?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
- Eleven har viden om historiske scenariers funktion
Kildearbejde
Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
- Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur
Materialer
- Andersen, Tanja: Sammenligningsark (vedlagt som bilag 1).
- Andersen, Tanja: Årsager til forandringerne (vedlagt som bilag 2).
- Brinkmann, Henning; Dehn, Erik; Eriksen, Sidsel; Grubb Ulrik; Poulsen, Jens Aage og Rønn, Thomas Meloni: Historie 7, Gyldendal, 2010.
- Lykkebo, Kirsten Benn: Industrialiseringen, historiefaget.dk, 2016,
- Frisk, Maja Skov: Industrialiseringens betydning for Danmark, historiefaget.dk, 2016.
- Larsen, Jesper Rise: Erhvervsudviklingen i Danmark, samfundsfaget.dk, 2016.
- Forslund, Jan: Jernbanerne i Danmark, historiefaget.dk, 2016.
- Ruhe, Rikke Bengtha: Andelsbevægelsen, historiefaget.dk, 2016.