Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2020 og er skrevet af Marianne Bomgren og Ulla Kjær Kaspersen.
Denne artikel handler om hvordan de nordiske lande kan mødes i en mere fælles historiebevidsthed med fokus på kulturmøde. Der drages eksempler fra fælles begivenheder, hvoraf landene husker nogle meget forskelligt.
Artiklens indhold
Ulla Kjær Kaspersen og Marianne Bomgren skriver bl.a. i artiklen, at udviklingen af undervisningskonceptet har involveret lokale museer, skoleelever og lærere i Sverige og Danmark og har resulteret i en praksismanual til at kunne igangsætte et skolesamarbejde på tværs af landegrænser samt et elevmateriale med kilder på både dansk og svensk. Erfaringer fra projektet viser, at arbejdet med sprogforståelse, kildekritiske øvelser, besøg på tværs af lande og konkrete oplevelser med historiske spor skabte stor motivation.
God læselyst.
Fra artiklen Nyt undervisningskoncept understøtter elevers historiebevidsthed og kulturmøde på tværs af Sverige og Danmark
Et skolesamarbejde med udgangspunkt i en fælles historie har været med til at skærpe elevernes forståelse af begrebet historiebrug. Det bliver meget tydeligt både i forskelle i de lokale spor som mindesmærker, statuer og lignende men især også i de sammenlignelige tekster og opgaver i kildepakken. Det kræver dog, at læreren har det fokus og hjælper eleverne med at drage de nødvendige paralleller.
Marianne Bomgeren og Ulla Kjær Kaspersen
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2020
RADAR-artikler fra 2020
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024