Undervisningskoncept støtter nordisk historiebevidst kulturmøde

Written by 15:07 Artikel, RADAR, RADAR 2020

Nyt undervisningskoncept understøtter elevers historiebevidsthed og kulturmøde på tværs af Sverige og Danmark

Hvem ejer retten til at fortælle historien?

Denne artikel i RADAR er udgivet marts 2020 og er skrevet af Marianne Bomgren og  Ulla Kjær Kaspersen.

Denne artikel handler om hvordan de nordiske lande kan mødes i en mere fælles historiebevidsthed med fokus på kulturmøde. Der drages eksempler fra fælles begivenheder, hvoraf landene husker nogle meget forskelligt.

Artiklens indhold

Ulla Kjær Kaspersen og Marianne Bomgren skriver bl.a. i artiklen, at udviklingen af undervisningskonceptet har involveret lokale museer, skoleelever og lærere i Sverige og Danmark og har resulteret i en praksismanual til at kunne igangsætte et skolesamarbejde på tværs af landegrænser samt et elevmateriale med kilder på både dansk og svensk. Erfaringer fra projektet viser, at arbejdet med sprogforståelse, kildekritiske øvelser, besøg på tværs af lande og konkrete oplevelser med historiske spor skabte stor motivation.

God læselyst.

Download pdf

Fra artiklen Nyt undervisningskoncept understøtter elevers historiebevidsthed og kulturmøde på tværs af Sverige og Danmark

Et skolesamarbejde med udgangspunkt i en fælles historie har været med til at skærpe elevernes forståelse af begrebet historiebrug. Det bliver meget tydeligt både i forskelle i de lokale spor som mindesmærker, statuer og lignende men især også i de sammenlignelige tekster og opgaver i kildepakken. Det kræver dog, at læreren har det fokus og hjælper eleverne med at drage de nødvendige paralleller.

Marianne Bomgeren og Ulla Kjær Kaspersen

Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2020

RADAR – historiedidaktisk tidsskrift: Forsidebillede til årsnommeret 2020

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close