HistorieLab er et nationalt videncenter, der har til formål at udvikle og forske i anvendelse, forståelse og formidling af historie-, kultur- og samfundsfaglige emner i skolen, samfundet og kulturen til gavn for skolen, uddannelsen, forskningen, erhvervslivet og samfundet.
Læs om HistorieLab
HistorieLab er en del af forskningsafdelingen i området Pædagogik og Samfund ved UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole. Centret er også forankret i et strategisk samarbejde mellem Vejle Kommune, UCL og Nationalmuseet. Vi arbejder med forskning og udviklingsprojekter der dels retter sig mod lærer- og pædagoguddannelser, herunder disses praksisfelter. Vi faciliterer praksissamarbejder med udviklingsaktiviteter der viser, hvordan historie, kultur og kulturarv har betydning for mennesker og samfund på mange forskellige områder.
Det er vores ambition at skabe sammenhænge mellem forskning, undersøgelse, teoriudvikling og praksis – og dermed dér hvor viden og ideer får liv og vækker forståelser for historie, samfund og kultur i daginstitutioner, skoler og uddannelse.
HistorieLab benytter UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskoles faktureringsservice.
Vores motivation
Historie, kultur og kulturarv er populært som aldrig før, og demokratisk dannelse har aldrig været vigtigere. Men i en tid hvor film, sociale medier, computerspil, magasiner, romaner, interaktive museer og TV-udsendelser bombarderer os med historie, kultur og politik, er det væsentligt at lære nye generationer at navigere og lære. Både for deres egen skyld, men også for samfundets og demokratiets skyld er det væsentligt, at de lærer en kritisk tilgang, men også hvordan de kan finde værdi i både historien og i den demokratiske samtale.
Vores mål er
- at skabe og omsætte ny viden om og til undervisning og formidling i historie-, samfunds- og kulturfag med særligt fokus på læreruddannelse og grundskole.
- at udvikle og styrke den brede kulturarvsformidling (bl.a. gennem museer, turisme og erhvervslivet) både lokalt, regionalt og nationalt med forskningsbaseret viden som fundament.
Forskningsprojekter og udviklingsaktiviteter
HistorieLab arbejder med en række projekter, som spænder fra alt inden for historie- og kulturfagsdidaktik, pædagogik, kultur og dannelse, historien som vækstmotor, tryg i debatten mm. Du kan læse om de igangværende projekter samt vores afsluttede projekter og tilhørende rapporter og udgivelser.
Se vores projektoversigt og dan dig et overblik over de projekter, som HistorieLab arbejder med.
HistorieLabs baggrund
Inspiration fra NTS
Med inspiration fra det daværende NTS-center (Nationalt Center for Undervisning i Natur, Teknik og Sundhed – i dag en del af ASTRA), ville man skabe et tilsvarende center på historie- og kulturarvsområdet. Et center, der skulle styrke børn og unges forståelse for den betydning, som både historie og kulturarv har for dem selv som for samfundsudviklingen.
Centret skulle samtidig også give et løft til selve historiefaget, da det stod klart at faget var lavt prioriteret i skolen, hvilket blandt andet gav sig udtryk i, at undervisningen meget ofte blev varetaget af lærere uden undervisningskompetence i faget. Selvom der var interesse for initiativet fra politisk side, lykkedes det dog ikke i første omgang at skaffe finansiering til initiativet.
Vedtaget ved folkeskoleforliget 2013
I forbindelse med folkeskoleforliget i 2013, blev det midlertidig vedtaget af forligspartierne, at der skulle oprettes et videncenter, som skulle placeres ved University College Lillebælts afdeling i Jelling. Udover en 4-årig finanslovsbevilling modtog centret også økonomisk støtte fra Region Syddanmark og Vejle kommune, og har siden 2014 arbejdet med en række udviklings-, formidlings- og praksisforskningsprojekter, der skal styrke historieundervisningen og historie- og kulturarvsformidlingen til børn og unge.
Efter 2019
HistorieLabs oprindelige finanslovsbevilling udløb ved udgangen af 2018. Centeret drives fra 2019 videre i et samarbejde mellem UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Vejle Kommune.