Lektion 2. Film som medie

Handlingen i historiske spillefilm kan være meget forskellig. Men uanset om spillefilm er historiske eller ej, har de en række fælles kendetegn. Det arbejder du med i denne lektion. Du lærer også, hvordan du kan analysere typiske træk ved spillefilm. Det betyder, at du bliver bedre til at forstå spillefilm.

2.1 Læringsmål og omfang (lektion 2)

Lektionen er rettet mod følgende læringsmål:

  • Jeg kan gøre rede for fællestræk ved spillefilm som genre
  • Jeg kan bruge min viden om spillefilm som genre til skitsere en drejebog til en historisk spillefilm

Det tager ca. 45 min. at gennemføre denne lektion.

 


2.2 Hvad ved du om spillefilm?


Instruktion:
Skriv stikord til dig selv om, hvad du ved om spillefilm fra dansk eller andre fag, fx

  • Hvilke elementer består en film af?
  • Hvordan skal en film bygges op, for at den virker godt?
  • Hvad skal man kigge på, når man skal analysere en film?

 


2.3 Film som medie


Instruktion:
Se animationsfilmen, der fortæller om, hvilke elementer der indgår i en spillefilm, og hvordan den typisk er opbygget. Den giver også en forslag til, hvad der er vigtigt at undersøge, når man analysere spillefilm. Skriv ned, hvad du ikke selv havde med, da du lavede brainstorm i opgave 2.2.

 


2.4 Opgave til Film som medie


Instruktion:

Udarbejd alene eller sammen med et par klassekammerater et udkast til en drejebog til en historisk spillefilm. Omfang 1-2 sider.

Vælg en historisk begivenhed eller person, som du ved noget om, og som du vil lave en film om. Det er vigtigere, at historien i filmen er spændende, end den er historisk korrekt.

  • Beslut hvad der skal være filmens budskab og titel
  • Brug 7-punktsmodellen til ved hjælp af stikord at skitsere handlingen i filmenberettermodel1
  • Vælg en scene fra filmen, som du beskriver mere detaljeret, fx
    • Hvordan skal kulissen være?
    • Hvem er med i scenen?
    • Hvilke tekniske virkemidler vil du bruge (synsvinkel, lys/mørke, underlægningsmusik osv.)?
  • Læg din drejebog i forum (2.4.1.).
  • Giv gode råd til, hvordan de andre elever kan forbedre deres drejebøger.

 


2.4.1 Forum

Her kan du lægge din drejebog og kommentere på de andre elevers drejebøger. Du skal ikke bedømme de andres drejebøger – kun give gode ideer til, hvordan de også kan gøre.

Kommentarer

  1. 12. maj 2016 skrev Rasmus:

    Analysemodel for gennemgang af film
    Hvad er filmens titel?
    Hvem er forfatter og instruktør? Hvem er medvirkende (Nævn de vigtigste) og er det kendte skuespillere?
    Nationalitet: I hvilket land er den lavet? Hvilket år er den lavet?
    Hvilken hovedgenre/storgenre? Hvilken/hvilke undergenrer?
    (Hvad er kendetegnende for denne genre?)
    Referat – Giv et referat med dine egne ord. Er det en DVD så undgå at bruge resumeet fra bagsiden af coveret.
    Hvordan er spændingen i filmen? Hvor har filmen sine spændende punkter? Er den direkte chokerende? Lægges der langsomt eller hurtigt op til spændingen? Er der overraskelser?
    Filmens opbygning? Indledning = anslag, Afslutning = udtoning, Speciel effects? Hvordan vises problemerne? Hvilke vendepunkter er der i filmen? Andet?)
    Beskriv fotograferingen!
    Beskriv farver og motiver! Kunstige eller naturlig farver? Glade eller sørgmodige farver? Kunstig eller naturligt lys?
    Er der specielle ting, du har lagt mærke til?
    Indstillinger, er de klip der optages til en scene. Hvor lang tid varer det korteste klip?
    En scene er en række af indstillinger der er klippet sammen for at beskrive en del af handlingen. Er der mange af dem? Hvor lange er de?
    Er der supernærbilleder? (F.eks. et øje der fylder hele billedet)
    Er der nærbilleder? Close-ups af f.eks. et ansigt tæt på.
    Halvtotal? Motiver der ses halvt, f.eks. fra livet og opad.
    Total? Hele motivet ses.
    Panorama (long shot)? F.eks. et landskab.
    Frø- normal- og fugleperspektiv? Hvad bruges, hvornår bruge de og hvilken effekt har disse?
    Er billederne rolige eller bevæger de sig?
    Tiltning: bevæger kameraet sig op og ned.
    Rulning: bevæger kameraet sig rundt om noget.
    Zoom: Går kameraet tæt på (zoom in) og væk igen (zoom out)
    Travelling/tracking/kamerakørsel: Sidder f.eks. fast på en bil i fart!
    Hvor foregår handlingen? Beskriv de vigtigste steder!
    Historisk tid? Årstal? Fortid, Nutid og/eller Fremtid?
    Personbeskrivelse?
    Beskriv hovedpersonerne! Hvilken udvikling sker der med personerne i løbet af filmen? Hvorfor?
    Beskriv de vigtigste bipersoner?
    Benyttes der statister? Hvor? betydning?
    Følg én eller flere hovedpersoner! Gør sådan: Find 5-25 steder hvor personen vises! Første og sidste gang personen vises i filmen skal ALTID med. Hvert sted skal du undersøge dette: Hvor er personen? Hvordan ser personen ud? (Påklædning? Kropssprog?) Hvem er personen sammen med? Hvad foretager personen sig? Hvordan har personen det? (følelser?) Begrund! Hvad vil personen foretage sig om lidt? Er der særlige elementer, (F.eks. Ting? Farver? Lyde? Ord?) der understreger eller viser den situation, personen er i?
    Lav et skema over oplysningerne!
    Sproget? Dansk? Engelsk? Andet? Højt/lavt sprog? Lange eller korte samtaler? Er samtalen eller billederne vigtigst i filmen? Monologer? Dialoger? Andet?
    Positive/negative træk i filmen?
    Hvilke ting vises kun og forklares ikke? Kropssprog? Handling uden ord? Følelser? Lyde? Andet?
    Filmens tema/emne? Hovedtema? Sidetemaer?
    Analyse af filmens emner:
    Hvilke problemer rejses i filmen? Løses de (hvordan?) Er der tale om en ond cirkel? Gives der en løsning på, hvordan man kommer ud af denne onde cirkel? Har DU en løsning? Kan de løses? Vil problemerne efterlade spor i fremtiden? Er de involverede personer opmærksomme på eller skyld i problemerne? Hvem eller hvad er årsag til problemerne?
    Lyd? Menneskestemmer? Titelmelodi? Underlægningsmusik? Andre lyde? Naturlige lyde = reallyde? Eller kunstige lyde = effektlyde? Larmende? Stilhed? Stemning?
    Er filmen subjektiv eller objektiv?
    Afsender? Budskab? Modtager? Målgruppe? Er modtager og målgruppe den samme?
    Hvad synes du om filmen? Begrund!
    Fortolkning/perspektivering? Modsætninger? Begreber? Hvilke tanker (associationer) sætter filmen i gang hos dig? Har du læst, set eller hørt om emnet før? Hvad er din mening/holdning til emnet?
    Sammenlign filmen med andre film du har set!

  2. 20. maj 2016 skrev Fia:

    Diktaturens konge:
    Vi vil gerne lave en form for portræt af Hitler, som dermed også er hovedpersonen. Det specielle er dog, at filmens hovedperson er filmens skurk. Vi ønsker med vores film, at vise hvilken skade dikatatur kan gøre. Vi ønsker at vise hvordan et helt folk kan ødelægges, og desuden også ødelægge et andet folk, på grund af en enkelt person som tager magten. Vores anslag skal være scener fra 1. Verdenskrig som egentlig var skyld i Hitlers hævngerrighed, da han og hans land gik under til en del af de andre europæriske nationer. Præsentationen skal være scener hvor vi følger Hitler i tiden op til anden verdenskrig omkring 1937-1938, hvor han så småt begynder at planlægge endnu en krig, nemlig 2. verdenskrig. Uddybningen skal være scener hvor vi kun følger Hitler, struktureringen af krigen og selve planerne for hævnen og selve krigen. Point of no return skal være omkring 1939-1840, hvor krigen for alvor begynder og Hitler virkelig begynder at udføre de grusomme planer han har lagt. Vores konfliktoptrapning skal fremvise hvordan Hitler langsomt overtager hele sit folk og deres psyke, det skal vise hvordan han ændrer deres syn på verden, og hvordan han ødelægger dem. På samme tid skal den også vise, hvordan han faktisk ødelægger et helt uskyldigt og fredeligt folk nemlig jøderne. Klimaks skal ligge omkring 1943-1945, hvor Hitler virkelig har al magt, både over jøder, homoseksuelle, handicappede og ikke mindst egne soldater og folk. Det er vigtigt at fremvise hvor fatalt og umenneskeligt ham opfører sig. Desuden vil vi også ligge stor vægt på, hvilke konsekvenser hans dikatatur får. Ligeså stille falder krigen til ro, og udtoningen skal slutte med Hitler og hans selvmord.

    Vælg en scene fra filmen:
    Den bestemte scene vi har valgt at beskrive nøje, er scenen hvor Hitler gør selvmord. Vi vil forsøge at fremprovokere en smule dårlig samvittighed for alle de dårligdomme Hitler gennem tiden har gjort. Der er mange forskellige meninger om hvordan Hitler tog sit eget liv. Men for at fuldende Hitlers hævngerrighed og lyst til at skade andre mennesker, slutter vi af med at han tager konen med i graven! I vores film begår han altså selvmord i selskab med Konen Eva, i den førerbunker, som de fleste hjemmesider og forskere mener skulle være drabsstedet. Kulissen skal altså være en førerbunker helst lidt afsides. Det er meget vigtigt at det virker ekstra mørkt og dunkelt, da det giver et trist og deprimerende udtryk. For at understøtte dette, vil vi sætte trist og sørgelig musik på, gerne i mol, da det giver en dunkel stemning.

  3. 25. maj 2016 skrev Simon:

    2.2
    Hvilke elementer består en film af?
    En film har fire grundelementer: frame, indstilling, scene og sekvens og det er filmens byggesten.
    Hvordan skal en film bygges op, for at den virker godt?
    Den skal bygges op, så den bliver spændende for seeren ellers bliver den ikke solgt. Den kan bl.a. indeholde point of no return. Man kan vidst godt bruge berettermodellen.
    Hvad skal man kigge på, når man skal analysere en film?
    Man skal kigge på indholdet og dens opbygning generelt.

  4. 1. juni 2016 skrev Magnus Mortensen:

    2.4 drejebog
    Film Braveheart – scene der William Wallace dør.

    Anslag: Da William ligger på brættet
    Præsentation: Når præsten begynder at tale til ham og publikum begynder at råbe
    Uddybning: Da Wallace skal sige hans sidste ord, hvor alle råber han skal sige nåde, for så kan han overleve
    PONR: Da William vælger at råbe frihed, i stedet for nåde, efter det har han 0% chance for at overleve
    Konfliktoptrapning: Da bødlen vælger at løfte øksen og dræbe William
    Konfliktløsning: lige inden hans død ser han sin døde kone for sig blandt publikummet, der ved han at han snart skal se hende igen
    Udtoning: Wallace dør og der slutter scenen

  5. 1. juni 2016 skrev Simon - Jonas.:

    Vold uden mening en film af Simon Jonas Futte.
    Kampen om overlevelse

    Jeg er lige blevet fanget af SS’erne vi skal køre i en vogn som er prop fyldt med jøder, ligesom mig. Mit navn er Tony og jeg er 23 år gammel. Jeg blev født jøde og grunden til det var pga. min familie. Jeg ligger nu i en kæmpe stor fangelastbil, jeg ved ikke hvad der skal ske, eller hvor mine forældre er. Jeg er bare generelt bange, jeg kunne skide i bukserne af skræk. Jeg holdte mit mod og ventede bare på at andet skulle ske. Endelig skete der noget. En SS soldat åbnede bagagerummet og ud kom alle jøder som netop for kort tid siden, var blevet fanget. Vi blev transporteret hen til jødelejeren og så hvor mange andre der også var. Ingen vidste noget om hvad der skulle ske og alle var skrækslagne. Næste dag stod solen forholdsvist tidligt op og alle var næsten oppe da jeg stod op. Luften blev tyk og det lugtede af noget som var brændt af. Vi skulle alle arbejde hele dagen og jeg var fuldstændigt smadret da solen begyndte at gå ned. Næste dag var helt anderledes, jeg blev ført til en kæmpe rum, hvor vi alle blev bedt om at smide tøjet og gå ind. De havde bildt os ind at vi skulle i bad, men det føltes bare så forkert. Jeg gik ind og 2 minutter efter blev den store dør lukket. Gassen slap ud i rummet og alle faldt døde om….

  6. 1. juni 2016 skrev Oliver Terkelsen og Sebastian Steenberg:

    Luftens jægere

    Vi vil lave en spillefilm af vinklen set fra piloternes side under Cubakrisen. Vi ønsker at vores seere skal lægge mærke til situationen og alvoren under krisen. Vores hovedperson hedder mark og er Pilot i det Amerikanske forsvar. Vores budskab vil være, at man tænker før man handler. Pga. de mange misforståelser under krisen. For eksempel De fly der blev skudt ned ved en misforståelse
    Vores anslag starter lige før Cubakrisen hvor vi kigger på hvem Mark og hans familie er osv. Derefter modtager han et opkald fra basen hvor han får en mission om at lave noget rekognoscering over Cuba fordi man har mistanke om Sovjetisk tilstedeværelse. Uddybningen handler om at Mark er bange for at miste sin bedste ven Bob, men de tager alligevel afsted for at fuldføre missionen. Point of no return er da de to kollegaer svæver over Cuba for at tage billeder, hvor der pludselig bliver affyret et missil efter dem og de prøver at undvige, men Bob bliver ramt og styrter. konfliktoptrapningen sker da regeringen bliver bange for at der bryder en krig ud. Konfliktløsningen er at de to parter prøver at forhandle med Sovjetunionen. Man besluttede at russerne skulle forlade Cuba, og det hele endte godt efter Krisen. Derefter blev Mark genforenet med sin familie.

    Vælg en scene:
    Vores scene er valgt ud fra da de to piloter svæver over Cuba og et missil bliver affyret. Der prøver vi at fremprovokere drama og følelser og hævngerrighed overfor Sovjetunionen da Bob bliver dræbt. Vi vil lave det ved hjælp af dramatisk dystert musik og effekter. Vi vil ved hjælp af en speciel hvor de to kammerater kigger hinanden i øjnene og ved hvad der er sket, og bum!…

  7. 8. juni 2016 skrev mo:

    Hvilke elementer består en film af?
    En film har fire grundelementer: frame, indstilling, scene og sekvens og det er filmens byggesten.
    Hvordan skal en film bygges op, for at den virker godt?
    Den skal bygges op, så den bliver spændende for seeren ellers bliver den ikke solgt. Den kan bl.a. indeholde point of no return. Man kan vidst godt bruge berettermodellen.
    Hvad skal man kigge på, når man skal analysere en film?
    Man skal kigge på indholdet og dens opbygning generelt

  8. 1. december 2016 skrev Bo Bentsen:

    hej

    • 20. november 2017 skrev Julius:

      HITLERS DØD
      Hitler står på sit kontor og kigger ud over Berlin i øst og vest. I øst kan han se hvordan at russerne stormer mod det sted som han står lige nu. Mod vest kan han se hvordan at amerikanerne, briterne og franskmændene som er ved at udradere hans mænd. Hitler stiller sig over til sit skrive bord. Imens Hitler står og tænker over om det hele er noget vær møg og begyndte at overveje om han skulle begå selvmord, fordi at han vidste at alle hadede ham og at han ville blive tortureret. Da han til sidst ender med at ville begå selvmord, går døren lige pludselig op og tre franskmænd stormer ind og begyndte at skyde efter ham. Hitler skynder sig at vælte sit skrivebord og prøver på at skyde de tre mænd. En af franskmændene kaster en granat. Granaten lander lige ved siden af Hitler. Da Hitler ser det ved han at det er slut og gør sig klar til at dø. Granaten sprænger og Hitler er død og det flyder med blod.

    • 24. november 2017 skrev dick:

      GgNoReBits

  9. 28. marts 2017 skrev Iben:

    Beslut hvad der skal være filmens budskab og titel. –
    Budskab: Aldrig bliv’ som Hitler.
    Titel: Deutsche schweinhund.
    Brug 7-punktsmodellen til ved hjælp af stikord at skitsere handlingen i filmen.
    Anslag: Hitler kommer kørende, der står en stor menneskemængde og råbe heile hitler.
    Præsentation:hitler bliver født, hans mor er meget omsorgsfuld
    Uddybning: hans mor bliver syg.
    PONR: hans mor dør.
    Konfliktoptrapning:han bliver præsident i tyskland og starter anden verdenskrig.
    Konfliktløsning: tyskland taber krigen
    Udtoning: hitler dør.
    Vælg en scene fra filmen, som du beskriver mere detaljeret, fx
    tyskland taber krigen
    Hvordan skal kulissen være?
    Flot og den skal forestille de tyske tropper som marchere ud af DK.
    Hvem er med i scenen?
    de tyske tropper. man ser også Hitler i en bunker og han syntes det hele er noget rigtig L-O-R-T(scheisse)
    Hvilke tekniske virkemidler vil du bruge (synsvinkel, lys/mørke, underlægningsmusik osv.)?
    rigtig meget mørke.

    • 17. november 2017 skrev Albert:

      John Fitzgerald kennedy
      budskab: aldrig skyd en præsident
      titel: JFK
      7-punktsmodellen: han kommer kørene med sin kone i en åben bil med vagter bag sig.
      konfliktoptrapning: der var nogle der ikke kunne lide ham fordi at han gik ind for de sorte.
      konfliktløsning: han bliver skudt.
      udtoning: han bliver begravet meget fredligt og der kom mange mennesker og støttede hans familie.
      vælg en scene fra filmen: han bliver skudt i nakken og lidt efter bliver han skudt i hovedet.
      kulissen: der skal være nogle flotte huse og mange mennesker, han skal komme i sin bil.
      hvem er med i scenen: JFK, hans kone, mange tilfældige mennesker, en chauffør og politiet.
      virkemidler: der skal være lyst og lidt uhyggelig musik i baggrunden.

  10. 20. november 2017 skrev lucas:

    filmen hedder “a black foot first”
    vi vil gerne lave en ny og moderne model af nelson mandela. Det handler om hvordan mandela kæmpede for sydafrika. Hvor vi viser at en borgerkrig kan udvikle til en verdenskrig. Nelson mandela startede borgerkrigen fordi at han ville gøre oprør mod racisme og usa begyndte at blande sig og det udviklede sig hurtigt til en verdenskrig mellem sorte og hvide. I filmen har vi taget udgangspunkt på Nelson mandelas synspunkt.

    filmscene.
    scene 16:
    Mandela og hans lille gruppe, af modstander går op til det hvidepolitiet, som i øjeblikke er i gang med at slå en kvinde med barn. Mandela tager fat i politimandenens håndled og skubber ham væk fra kvinden. De andre sorte mænd som mandela har med, råber af de andre pilotimænd. Kvinden går om bag Mandela og Mandela siger at de ikke slåg en kvinde og specielt ikke med et barn. Og bare fordi kvinden og hindes barn er mørke har de ikke mindre rattigheder, end de hvide.

  11. 20. november 2017 skrev Frederik:

    Skibet der sank:
    Man ser mennesker der går ombord på det storslåede skib, Titanic. De snakker begejstret om den tur de skal ud på. Der har gået store rygter om Titanic ‘Skibet der ikke kan synke’. Men det er nu ikke helt rigtigt, natten til den femte dag sker ulykken. Kaptajnen overser et isbjerg, og sejler ind i det. Kaptajnen og besætningen tænker ikke så meget over det for skibet kan jo ikke synke. Men det gør det altså, der begynder at komme vand ind og lige så stille synker skibet. Problemet er at de ikke har nok redningsbåde så mange folk drukner. Skibet bliver verdenshistorie og mange folk taler om det.

    Uddybnings scene:
    Vi har valgt scenen hvor skibet synker.
    Alle på skibet er med i scenen, de er i panik.
    Man skal kunne se skibet i fugleperspektiv, for at se hvordan skibet synker. Det skal være mørkt dystert lys for det er dårlig stemning. Der skal være spændingsmusik.

  12. 21. november 2017 skrev Ida, Samuel, Joakim:

    Vi har valgt Edward Snowden, fordi vi få dage inden havde set en film og ham. Vi blev meget inspireret af filmen og begyndte at interessere os for Edward Snowden og ville derfor gerne lave vores egen film.

    Budskab: At gøre det rigtige, selvom det har konsekvenser.

    7-punktsmodellen:
    Anslag- Scene 2 (Patric viser Edward, at de har adgang til alt)
    Præsentation + Uddybning (Han mener det er forkert, og føler han er nødt til at gøre noget ved det)
    Point of no return (da han sætter USB-stikket i computeren)
    Konfliktoptrapning (da han aflevere det til en journalist)
    Konfliktløsning (Han flygter til Rusland)
    Udtogning (Han får opholdstilladelse i Rusland)

    Scene 3/4:
    Kulissen: Computer, USB stick, bord, CIA-skilt
    Skuespillere: Edward Snowden
    Tekniske virkemidler: Frø-perspektiv + nærbillede af Edwards ansigt, mørke.

  13. 21. november 2017 skrev Emil, Malou og Oscar.:

    Snowden

    1. Hvordan skal kulissen være?
    I et mørkt rum med ensartet borde og computere. Ledninger og andet elektronik fylder rummet op med forvirring for publikum.
    2. Hvem er med i scenen?
    Snowden og andre ”elever” prøver sig selv i testen om at nedbryde et system og derefter starte det op igen. Foran eleverne sidder ”bossen”/”chefen”. Han sidder ved et større bord end eleverne for at vise at han er den vigtige i rummet.
    3. Rummet scenen foregår i er mørk og virker lidt gammel selvom det jo faktisk er CIA og burde være bedre i stand. Der bliver tit brugt nærbilleder af Snowden og frøperspektivering bliver brugt til bossen. Og fugleperspektiv af hele klassen. Musikken er trommer som spiller hurtigere og hurtigere jo tættere Snowden er på at færdiggøre opgaven.

    4. Hvad handler filmen om?
    Snowden som er hovedpersonen fik i forsøget på at hjælpe sit land i militæret en skade, så han fandt en anden måde at tjene sit land. Han ansøgte derfor om at komme i C.I.A. hvor han skulle bruge sin hjerne i stedet for det brækkede ben. Han viser alle hvor god han er til at hacke da han klare en opgave som burde tage 5 timer på kun 38 min. ”Bossen” er chokeret og er sikker på at der må være en fejl. Men Snowden er bare et geni til at bruge en computer i forhold til alle andre.

  14. 21. november 2017 skrev Marius:

    Vi vil gerne fortælle om John Fitzgerald Kennedys død.
    Anslag: Man ser ham der dræbte John blive ført ind i sin celle.
    Præsentation: John F. Kennedy sidder i sin bil sammen med sin kone der kører bilen.
    Uddybning: Vi ser en gruppe folk der går ned ad en gade, de protesterer mod John og de sorte.
    Point of no return: Ham der dræber John tager sin Sniper op ad en taske.
    Konfliktoptrapning: Der bliver sigtet på John gennem ruden på bilen og han skyder ham så.
    Konfliktløsning: Ham der dræber John kommer i fængsel.
    Udtoning: Han bliver rykket fra Dallas fængsel til County fængsel og han bliver så skudt af Jack Ruby inden han når frem til County fængsel.

  15. 21. november 2017 skrev Ida, Samuel, Joakim:

    Vi har valgt Edward Snowden, fordi vi få dage inden havde set en film og ham. Vi blev meget inspireret af filmen og begyndte at interessere os for Edward Snowden og ville derfor gerne lave vores egen film.

    Budskab: At gøre det rigtige, selvom det har konsekvenser.

    7-punktsmodellen:
    Anslag- (Patric viser Edward, at de har adgang til alt)
    Præsentation + Uddybning (Han mener det er forkert, og føler han er nødt til at gøre noget ved det)
    Point of no return (da han sætter USB-stikket i computeren)
    Konfliktoptrapning (da han aflevere det til en journalist)
    Konfliktløsning (Han flygter til Rusland)
    Udtogning (Han får opholdstilladelse i Rusland)

    Scene 3/4:
    Kulissen: Computer, USB stick, bord, CIA-skilt
    Skuespillere: Edward Snowden
    Tekniske virkemidler: Frø-perspektiv (han har magten) + nærbillede af Edwards ansigt (følelse), mørke (risikabelt).

  16. 22. november 2017 skrev Linda:

    KLAPHAT!!!

  17. 22. november 2017 skrev anders and og mickey mouse:):

    3 VERDENSKRIG

    I vores drejebog ville vi beskrive hvordan i tror at 3 verdenskrig starter.

    (I det hvide hus- USA og Kim Joung Un’s palads)

    scene 1/1

    filmen starter ved at Donald Trump og Kim Joung Un, kommer i diskussion, som så ender det med at Donald Trump sender en atombombe mod Nord Korea. Men da Nord Korea ville sende en atombombe mod USA, ramte de Russland istedet, hvor at Russland søgte hjælp hos de allierede, som ville hjælpe, og sådan startede 3 verdenskrig. 1 uge inde i krigen går Danmark imod Nord Korea og allierer sig med USA, men istedet blev Danmark besat og blev først befriet d. 28 januar 2023.

  18. 22. november 2017 skrev anders and og mickey mouse:):

    krigen sluttede d. 25 marts 2026

  19. 22. november 2017 skrev KLAPHATTEN 2.0:

    NELSON MANDELA
    FILM NAVN: BLACK NATION. Budskab: alle er lige meget værd unaset
    Filmens virkemidler: lus/mørke, lyd, vinkler og synsvinkler, der skal være farver, udtryk, tid og sted.
    hvordan man ser ud.
    handlingen er: uenigheder, værdig, forskellighedder,
    jeg kunne godt tænke mig at lave en film om Nelson Mandela fordi, at han mente at sorte og hvide er lige meget værd.Så jeg kunne godt tænke mig at lave en film om krig mellem de hvide og sorte demonstranter.. Filmen skal være med Nilson Mandela som skal være føre for de sorte hvor, at han skal være hoved personen imod Adolf Hitler som skal være føre for de hvide og der med skurken. Filmen skal også være en film med drama, ondskab og drab fra forskellige vinkler med shock og synsvinkler. I filmen vil der også være et top punkt, hvor det der efter falder ned og for en lykkelig slutning.

  20. 22. november 2017 skrev Pølsemix:

    Nelson Mandela
    Film navn: Black Nation.
    Handlingen er: Uenighederne, værdi.
    Budskab: Alle er lige meget værd uanset hvordan man ser ud.
    Filmens virkemidler: Der skal være lys og mørke, vinkler og synsvinklen, der skal være farver, udtryk og tid of sted.
    Jeg kunne godt tænke mig at lave en film om Nelson Mandela fordi, at han mente at sorte og hvide var lige meget værd. Så jeg kunne godt tænke mig at lave en film om krig mellem de hvide og sorte hvor de sorte demonstrerer. Filmen skal være med Nelson Mandela som skal være føre for de sorte hvor, at han skal være hovedpersonen imod Adolf Hitler som skal være føre for de hvide og dermed skurken. Filmen skal også være en film med drama ondskab og drab fra forskellige vinkler med shock og synds vinkler. I filmen vil der være berettermodel og en konklusion hvor der skal være et top punk, hvor det der efter falder ned og for en lykkelig slutning. Filmen skal have manuscript så filmen for en ordentlig opbygning og fortælling uden at improvisere.

  21. 22. november 2017 skrev ;):

    2.4

    Vi laver et portræt om terroristerne under 9/11.
    Hvem: terrorister (9/11)
    Overskrift: Styrtet
    Hvad: 9/11

    Anslag: Terroristerne hijacker flyet
    Præsentation: De siger i radioen at de har overtaget flyet og at de har tænkt sig at styrte ind i tårnene.
    Uddybning: Folk går i panik og skriger og flyet sigter mod tårnene
    Point of no return: Flyet rammer tårnene
    Konklusion: Tårnene styrter og folk dør
    Udtoning: Mennesker kommer for at hjælpe og andre går i panik

    Scene:
    De kaprer fly nummer 11. De rejser sig op og går hen til kaptajnen og tager over flyet, de siger i radioen at de har overtaget flyet og vil dræbe alle ombord de andre går selvfølgeligt i panik og begynder at skrige og græde, de rammer flyet klokken 8:46 og dræber 92 inklusiv sig selv.

  22. 22. november 2017 skrev Lange og Christian:

    titel: Mordet på J.F Kennedy

    Anslag: J.F Kennedy kører igennem byen. Alle jubler af presidenten og som bliver skudt og der kommer panik.

    Præsentation: man møder en amerikansk dedektiv der skal opklare sagen

    Uddybningen: dedektiven finder ud af J.F Kennedy har skyldt gæld til nogle folk. Så de folk han skylder lejer en lejemorder til at skyde ham.

    Point of no reurn: lejemorderene finder ud af at dediktiven leder efter den skyldige og prøver at dræbe ham.

    Konfliktoptrapning: dediktiven får dødstrusler af lejemorderen fordi han stadevek leder efter ham.

    Konfliktløsning: dediktiven finder lejemorderen og afslører ham. Og lejemorderen bliver skudt af politiet I en politijagt.

    Udtoning: man er til J.F Kennedys begravelse og bagefter får dediktiven en medalje af vice-presidenten.

    Detaljeret scene: det er ved det hvide hus på en varm aften hvor det regner. der er mødt 1 million mennesker op til begravelsen. J.F Kennedys kone står og græder ved siden af hans kiste og præsten. Alle holder 1 minuts stilhed for præsidenten. 1 million mennesker er stille på samme tid. Det er lige det ene minut hele U.S.A finder finder ud af hvor meget præsidenten betød for landet.

    Hvem er med i scenen: Kennedys kone, præsten, en masse mennesker, politiet for sikkerheden, texas guvenør som der også var i bilen.

    Tekniske virkemidler:
    Vinkel: først oppefra, begefer nede ved hans kone og præsten og hans kiste.
    Lyd: helt stille, alle står og beder.
    Lys: lidt mørkt og lyset fokuserer isært på kisten.

  23. 22. november 2017 skrev Simon Stockfleth Alexanian Og Thea Kongsted Juul:

    Drejebog:
    Vi vil lave en dokumentar om Harrison Ford, hvor man følger ham lige fra han er født til han er 75 år (i dag). Vi vil gå gennem de film han har medvirket i og hvad hans roller har været. Vi vil med vores film vise hvordan han har haft stor betydning for filmens verden og hvordan hele hans karriere startede. Vores anslag skal være hvor at Harrison bliver født, men ellers ikke fokuserer så meget på hans barndom, da den ikke er nær så spændende som når han er voksen og er skuespiller. Vores præsentation hænger lidt sammen med anslaget da filmen kun handler om Harrison Ford. Vi vil vise hans ungdom hvor man begynder at kunne se hvordan han er som person. I uddybningen ser vi hvordan hele hans skuespillerkarriere starter i 1964 og de første film han er med i som sparker hans karriere i gang. ponr er når han er med i Star wars og Indiana Jones hvor han virkelig bliver kendt og folk begynder at vide hvem han er. udtoning er der hvor han er i dag. Til sidst i filmen viser vil vi vise at han går på pension og at han bare slapper af derhjemme med sin kone, som også er gået på pension.

    Scene:
    Vi har valgt en scene hvor Harrison Ford går til casting til Star wars filmene og hvor dem der vælger skuespillerne er virkelig imponeret, men de stadig ikke er sikre på at han får rollen. Man ser Harrison tage hjem og være glad på vejen hjem for det ser ud til at han ville få rollen som han får senere.

  24. 22. november 2017 skrev Lukas og Freya:

    Titel: John F. Kennedys død. Budskab: Budskabet er at arbejde hårdt for de ting man vil have.
    (Hyggeligt musik)Det starter med at John og hans kone bliver kørt i en bil af deres chauffør. John skal ned til Dallas Trade Market da han skal holde en tale, men da han kommer derned bliver han ramt af et skud fra en riffel, da præsidenten bliver skudt, kører præsidentens bil hurtigt mod et hospital, da de kom derud blev han indlagt og han blev erklærede død (sørgelig musik spiller). Politiet jagtede så personen som de fandt ud af var Lee Harvey Oswald, som skulle i domstol, men 2 dage senere ser man Lee gå ind på en natklub (dyster musik spiller), da en mand kommer hen mod ham, Lee ligger ikke mærke til alle de personer der var omkring ham. Han fortæller Lee at han ikke vil gøre ham noget, men vil ikke have hjælpe af ham, men Lee ville ikke have hjælp så Lee blev myrdet af natklubejeren Jack Ruby (frøperspektiv).

  25. 23. november 2017 skrev Mie og Laura:

    Film
    Titel = Color change – Michael Jackson
    Budskab = At man skal være glad for den man er, og a man ikke behøver at ændre på sig selv.

    Anslag = Vi er i usa i omkring 1990’erne.
    Præsentation = hovedpersonen / den eneste person er Michael Jackson.
    Uddybning = Michael Jackson er ikke tilfreds med sit udseende og han er igang med den her ‘overgang’ fra at være mørk i huden til at blive lys.
    Point of no return = Han får en til operations som gør at han har lysere pletter på hele sin krop.
    Konfliktoptrapning = Han bliver syg af operationen og bliver derfor nød til at gå på medicin, som er meget kraftig medicin.
    Konfliktløsning = Han tager for meget af den stærke medicin, og derfor døde han i år 2009.
    Udtoning = Michael Jackson bliver begravet, og hans familie sørger over ham.

    Begravelsen
    Man kan se hans kiste der ligger i jorden, og hele hans familie og alle hans venner. Man kan også se en præst der er ved at smide jord på kisten i jorden. Alle der er kommer er læst i sort og græder. På hans gravsten står der følgende : kongen af pop, Michael J. Jackson, aug. 29 1958 – juni 25 2009, sangskriver, sanger, producer, danser, koreograf, humanitær, Jackson 5 medlem, solist, 13 #1 singles, 13 grammy priser, 197 priser, 37 top 40 hits, rock and roll, hall of fame, Motown legende og væk for tidligt.

    Det regner, der er trist musik, det er mørke farver, og gråt vejr.

  26. 24. november 2017 skrev madsdaboi:

    anslag: 1847, Danmark
    Præsentation: h.c andersen, og hans far
    Uddybning: h.c. andersen er i gang med at skrive et eventyr for et forlag, men han vil heller være sammen med sin far.
    point of no boi: h.c. andersen beslutter sig for at være sammen med sin far selvom eventyret skal afleveres næste dag og han ikke rigtig er begyndt.
    konfliktoptrætning: han kommer hjem om aftenen efter at have været sammen med sin far og tager sig sammen til at skrive eventyret, selvom han tænker at det vil blive lort fordi han er så træt.
    Konfliktløsning: han får en ide der går ud på at han bare får inspiration til sit eventyr fra aftenen hvor han har været sammen med sin far.
    udtoning: næste dag aflevere han den til forlaget og de elsker den. han bliver mega vild kendt og rig.

    Titel: det aldrig færdige eventyr.
    Budskab: prioritering

    Udyrbet scene: der hvor han skriver eventyret
    Kullise: han sidder i et rum alene bag et skrivebord og prøver at lave et godt eventyr
    Virkemidler: close-up for at gøre det spænende, Det bliver lysere når at får den gode ide

  27. 24. november 2017 skrev Eva:

    Filmens titel: Hitler
    Filmens budskab: filmens budskab er at alle mennesker har gode sider, selv folk der gør grusomme ting.

    Handling
    anslag
    Man ser Hitler som vi plejer at kende ham. Hitler står foran et stort folk med helte sang i baggrunden. Folk lyttede interesserede. Han sagde at “den tyske dreng skal være af den ariske race, høj, slank og lyshåret”
    præsentation
    Vi ser et nærbillede af Hitler hjemme i hans hus. Han står og kaster brød til nogle fugle og smiler sødt til dem.
    Vi ser en af modstandsfolkene sidde derhjemme og planlægge
    uddybning
    Beskrivelse af Hitlers gode forhold til dyr samtidig med at der var mange der hadede ham.
    Hitlers kone står inde i køkkenet og laver mad til ham. Vi ser en modstander som er gemt bag nogle buske. Modstanderen ser vi mørk og dyste. Vi ser derefter glimtet af en pistol rettet mod ham. Da modstanderen skal til at skyde går Hitler indenfor fordi hans kone siger at maden er færdig. Der er intet kød på bordet fordi at Hitler er vegetar.
    point of no return
    Hitlers møde med en modstander.
    Hitler går tur med sine hunde sammen med en livvagt. Da livvagten begynder at ryge beder Hitler ham hårdt og kontant om at gå væk med en bemærkning om at rygning er dårligt for ham.
    konfliktoptrapning
    Hitler er nu alene med sine hunde. Vi ser igen modstanderen gemt bag nogle ting. Modstanderen peger sin pistol mod Hitler.
    Modstanderen hopper ud fra sit gemmested og holder pistolen rystende mod Hitler. Hundene bliver bange og hyler. Hitler skynder sig at råbe “SKYD MIG I STEDET FOR MINE DYR. SKYD MIG”
    konfliktløsning
    Modstanderen opdager at Hitler heller vil passe på dyrene i stedet for sig selv og indser at det er forkert at skyde et godt menneske. Hitlers øjne flakker forvirret og bange rundt. Hitlers vagt har hørt Hitler råbte og er nu i fuld løb over mod ham.
    Alt foregår i slowmotion. Modstanderen lader sin pistol falde ned mod jorden. Livvagten skyder mod modstanderen. Kuglen rammer modstanderen i samme øjeblik som pistolen lander på jorden. Modstanderen falder død til jorden.
    udtoning
    Vi ser igen Hitler stå hævet over publikum og fortælle om at Tyskland skal overtage verden. Det tredje rige skulle have verdensherredømmet. Man ser frygt eller glæde i publikums øjne.
    Udvalgt scene – Slowmotion-scenen
    Der er alm. klassisk filmmusik. I baggrunden ses en gade. Det er dag, men modstanderen står lidt i mørke, da et højt hus skygger på ham. Hitler står i lyset. Kameraet er i frøperspektiv og der filmes fra siden så man kan se begge to. Kameraet zoomer ind på modstanderens ansigt og der kommer mere lys på ham, så man kan se at det går op for ham at Hitler faktisk er god også. Kameraet zoomer ind på modstanderens arm og hånd. Man ser ham slippe sin pistol i strakt arm og at den falder ned. Vinklen skifter til at man ser fra livvagtens perspektiv. Man ser at han har opdaget Hitler og modstanderen også. Musikken er lige nu meget høj. Livvagten skyder mod modstanderen. Kuglen rammer modstanderen i samme øjeblik som pistolen lander på jorden. Modstanderen falder død til jorden. Musikken stopper brat. Der er helt stille og man ser modstanderen ligge og bløde. Musikken begynder igen. Det er “heltemusik” som fra Hitlers taler.

    • 24. november 2017 skrev Eva:

      Hvordan kan man forbedre sin drejebog:
      Man kan lade andre læse ens drejebog og f.eks. give ideer og sige om den er let at læse.

  28. 24. november 2017 skrev adamdaboi og nicoshark:

    shit vi dræber den drejebog har Vi har jo lavet den sammen, madsdaboi

  29. 24. november 2017 skrev oasis:

    O_O OMG O_O

  30. 24. november 2017 skrev JackSepticEye:

    Hey ya Ladie’s

    • 24. november 2017 skrev MarkIPlier:

      Fuck Nigga

  31. 26. november 2017 skrev Rasmus og Sofia:

    Oprør med Mandela:
    Vi ville gerne skrive om Nelson Mandela da han kæmpede for at de sorte skulle betyde det samme de hvide. Vores anslag skulle være at man fik et indblik i Mandelas liv da han var barn og hans tid som ung. Vores præsentation skulle så være de uddannelser han tog. Vores uddybning ville være når han begynder at blive en del af alt det politiske. Vores point of no return ville være da han blev leder og præsident af ANC, og opnåede national og international respekt. Konfliktoptrapningen ville så være da Nelson Mandela sagde at USA var en trussel mod verdensfreden, og blev en del af USA’s terrorist-liste og havde indrejseforbud. Vores konfliktløsning ville være da Nelson Mandela efter mange år blev slettet fra USA’s terrorist-liste. Udtoningen ville være da Nelson Mandela efter mange år vandt kampen.

    Detaljeret scene fra filmen:
    Nelson Mandela står ved panelet og taler. Han kommer ind på hvad han synes om at USA og de hvide styrer så meget i verden. Han siger så at han synes at USA er en trussel mod verdensfreden, at de bestemmer for meget i verden og at det kan have konsekvenser for både hvide og sorte.
    Nogle uger senere for han så en mail om at han er blevet sat på listen over terrorister og at han har fået indrejseforbud til USA.

  32. 28. november 2017 skrev kkskskskskskksk:

    SUP CUNTS