Undervisningsforløb om mad gennem tiden

Written by 13:50 Uv-forløb 5.-6. klasse

Mad gennem tiden

Hvad har mennesker spist gennem tiden?

Dette undervisningsforløb handler om mad gennem tiden. Hvordan spiste et menneske i Stenalderen? Hvad har mennesket spist gennem tiden og hvorfor? Hvad spiser vi i dag? Hvordan hænger vores spisevaner sammen med resten af samfundet?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Eleverne skal i dette forløb arbejde med, hvordan mennesker har spist før dem selv og hvad årsagerne til dette kan være. De skal afprøve på egen hånd og reflektere over hvorfor vi kan spise som vi gør i dag.

Eleverne arbejder bedst med forløbet i forbindelse med en temauge eller fokusdage. Da der kan være forskel på, hvornår man på den enkelte skole udbyder madkundskab, kan det være hensigtsmæssigt at tilpasse forløbet til eleverne. Forløbet er her målrettet 6. klasse.

Der kan også være store forskelle på, hvor nemt det er for den enkelte skole/lærer at afvikle forløbet, som det er beskrevet her, da det forudsætter, at eleverne har adgang til skov og kartoffelmarker. Derfor kan der være behov for, at læreren bruger forløbet som inspiration frem for direkte overtagelse. Den teoretiske del er dog uafhængig af geografi.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb om mad gennem tiden

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

Hvad har mennesker egentligt puttet i munden siden stenalderen?

Kompetenceområde/-mål

Historie

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan placere historiske perioder i absolut kronologisk sammenhæng
  • Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden
  • Eleven har viden om elementer, der indgår i historiske scenarier

Madkundskab

Måltid og madkultur

Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår

  • Eleven kan præsentere eksemplariske måltider fra forskellige kulturer
  • Eleven har viden om tids- og stedsbestemte mad- og måltidskulturer

Materialer

  • Erik Dehn & Jens Aage Poulsen: Historie 3, Gyldendal 2011 (s. 8-18 om stenalderen, s. 52-57 om 1800-tallet).
  • Erik Dehn & Jens Aage Poulsen: Historie 4, Gyldendal 2012 (s. 30-36 om sygdom, s. 40-48 om vikingetiden).
  • Erik Dehn & Jens Aage Poulsen: Historie 4, Gyldendal 2012 (s. 30-36 om sygdom, s. 40-48 om vikingetiden).
  • Tanja Andersen: Kahoot 1 – om stenalderen 2015 (passer til historie 3, side 8-18).
  • Tanja Andersen: Kahoot 2 – om Vinkingtiden (passer til historie 4, side 40-48).
  • Tanja Andersen: Kahoot 3 – om 1800-tallet (passer til historie 4, side 30-36 og historie 3, side 52-57).
  • Anders Sørensen: Eventyret om den vidunderlige kartoffel, Filmforsyningen 1985, 22 min, DK/Kort fiktion, Animation.
  • www.colourbox.com: Billeder af ingredienserne (bilag 1)
  • Skoven i Skolen: Opskrift på brændenældesuppe med skvalderkål 2015 (bilag 2).
  • Bjarke S. Petersen: Opskrift på grannåle-te, 2013 (bilag 3).
  • Blogger, ukendt navn: Opskrift på Frk. Jensen’s Kartoffelgrød (bilag 4).
  • Øvrige opskrifter er skabt af forfatteren selv (Tanja Andersen) med inspiration fra andre opskrifter (bilag 5 og 6).
  • Tanja Andersen: ”Lærervejledning til Prezi”, 2016 (bilag 7).

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close