Undervisningsforløb om min familie er historie

Written by 12:36 Uv-forløb 3.-4. klasse

Min familie er historie

Hvad betyder jeg for historien?

Dette undervisningsforløb handler om, at eleverne skal opbygge en forståelse af, at de og deres familie er en del af historien.
Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

I dette forløb er der fokus på elevernes egen rolle i historien. Gennem interviews med familiemedlemmer skal eleverne skabe en forståelse for, at de selv og deres familie er en del af historien, og gennem denne og andre aktiviteter lærer de om de ændringer, der har været i de forskellige generationers livsvilkår, arbejdsvilkår, barndom m.m. Ud over interviewsene arbejder eleverne med historiske genstande, stamtræer, tidslinjer, spørgekort, refleksionsopgaver og filmklip, og de får herigennem et kendskab til historiske fænomener som tid, slægt, barndom, fritid, livsvilkår, stamtræ og erindring.

Forløbet er udarbejdet af Sandra Koch Halskov.

Undervisningsforløb om min familie er historie

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvilke historier kan min familie fortælle om deres liv?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan sammenligne tidligere tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber før og nu
  • Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden
  • Eleven har viden om relativ kronologi

Historiebrug

Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historien

  • Eleven kan forklare, hvorledes de og andre er historieskabte og skaber historie
  • Eleven har viden om personer og hændelser, der tillægges betydning i historien

Kildearbejde

Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden

  • Eleven kan bruge digitale medier og andre udtryksformer som kilder til at beskrive fortiden
  • Eleven har viden om enkle kildekritiske begreber
  • Eleven kan bruge historiske spor i lokalområdet til at fortælle om fortiden
  • Eleven har viden om identifikation af historiske spor i lokalområdet

Materialer

  • Stamtræ: Man kan lade eleverne lave et træ selv eller finde et træ på nettet
  • Interviewguide (findes som bilag 2 i dokumentet ”Lektionsplan & bilag”)
  • Barndomsgenstande som medbringes af læreren – det kan eksempelvis være et vaskebræt eller legetøj
  • Spørgekort (findes som bilag 3 i dokumentet ”Lektionsplan & bilag”)
  • Kemp, Marianne & Møllehave, Johannes: ”Filmklip fra “100 års barndom”, DR 1998. Filmene kan findes elektronisk på “Bonanza“. Bedst egnede i denne sammenhæng er filmene med fokus på årtierne 1930-1940, 1940-1950,1950-1960,1960-1970 og 1970-1980.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close