Dette undervisningsforløb handler om en interaktiv tidsrejse, der fører eleverne direkte ind i vikingetiden. Som ‘tidsrejsende’ står eleverne over for valg og beslutninger, der påvirker både vikingernes livsstil og miljøet omkring dem. Dette er mere end blot historiefortælling; det er et eventyr, hvor eleverne er medskabere af fortiden og opdager, hvordan vikingernes handlinger kan relateres til moderne bæredygtighedsprincipper.
Forløbet henvender sig til 5.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Undervisningsforløbet er udviklet af Amaal Ibrahim Mohamed Hussein, Jakob Grøndahl Larsen, Lasse Røndbjerg, Lukas Pauls og Hodann Muna Abdi, lærerstuderende på UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Præsentation og begrundelse
Vores undervisningsforløb, “Vikingetid og Bæredygtighed” tager udgangspunkt i Fælles Mål for historiefaget efter 4. klassetrin og lægger særlig vægt på kompetenceområdet historiebrug og historisk bevidsthed. Ligeledes lader vi os inspirere af historiefagets formål om at skabe sammenhængsforståelse og folkeskolens formålsparagraf, der sigter mod at gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og historie. Målet er at skabe en inspirerende forbindelse mellem fortiden og nutidens bæredygtighedsudfordringer. Vi henvender os til elever efter 4. klassetrin og sigter mod at styrke deres historiske bevidsthed og identitet.
Projektet strækker sig over fem dele, inklusive introduktion til vikingetiden, kortfilm og diskussion, projektorienteret arbejde, og afslutningsvis præsentation og diskussion. Her engagerer eleverne sig som ‘tidsrejsende’ i en interaktiv tidsrejseoplevelse, hvor de træffer valg, der påvirker vikingernes livsstil og miljøet. Dette integrerer design tænkning, inspirerer til kreativitet og styrker elevernes forståelse af historisk innovation.
Projektet kulminerer med elevernes præsentationer af deres produkter og opdagelser, hvilket skaber rum for en dybdegående diskussion om det lærte og dets relevans. Her opfordres eleverne til at reflektere over, hvordan vikingernes tilgang kan inspirere til bæredygtighed i dagens samfund.
Undervisningsfilmene er produceret af Amaal Ibrahim Mohamed Hussein, Jakob Grøndahl Larsen, Lasse Røndbjerg, Lukas Pauls og Hodann Muna Abdi
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvordan kunne vikingerne have levet bæredygtigt, og hvordan kan vi bruge deres metoder som inspiration til at løse moderne udfordringer?
Hvad mener vi egentlig med ‘udfordringer’ i dagens samfund, og hvordan kan vikingernes tilgang hjælpe os med at håndtere dem?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfundet har udviklet sig under forskellige forudsætninger.
- Eleven har viden om historisk udvikling.
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.
Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder
- Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien.
Kildearbejde
Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Eleven kan formulere historiske problemstillinger
- Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
- Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur.
Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden
- Eleven har viden om fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur.
- Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål.
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid.
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiskescenarier.
- Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger nutidsforståelser og fremtidsforventninger.
- Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling.
Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum.
- Eleven kan opstille historiske scenarier for at få indsigt i samfundsforhold i fortiden.
- Eleven har viden om særtræk ved fortalt historie.
Præsentation af lærerstuderende
Amaal Ibrahim Mohamed Hussein
Jeg har en stor passion for de humanistiske fag. Jeg har gennemført engelskfaget og ser frem til at afslutte historie til sommer. Som en kommende lærer stræber jeg efter at skabe et positivt læringsmiljø og bidrage til elevernes vækst både sprogligt og personligt.
Hodann Muna Abdi
Mit engagement i at blive lærer udspringer af min passion for at inspirere og motivere andre til at yde deres bedste. Min tilgang til undervisning er baseret på at skabe en engagerende og mangfoldig læringsoplevelse, hvor både faglig udvikling og personlig vækst er i fokus.
Lasse Røndbjerg
Jeg har valgt at blive lærer, fordi jeg ønsker at give en god skoleoplevelse til børn i dag, og gøre en forskel for dem som mennesker. Med trivsel og glæde som passion går jeg gennem dagligdagen på UCL i Odense.
Lukas Pauls
Jeg har valgt at blive lærer, fordi jeg godt kan lide at formidle emner, jeg selv går op i. Jeg er i gang med at skrive mit bachelorprojekt om undersøgende matematik, som er et emne der har interesserer mig meget, som kommende matematiklærer.
Jakob Larsen
Jeg er i gang med læreruddannelsen på UCL i Odense på mit 6. semester. Jeg har afsluttet mit hovedfag i engelsk og læser på nuværende tidspunkt historie og billedkunst som mine resterende undervisningsfag.