Undervisningsforløb om hvordan man har boet gennem tiden

Written by 15:35 Uv-forløb 3.-4. klasse

Fra stenalderhytter til parcelhuse

Hvordan gik vi fra stenalderhytter til parcelhuse?

Dette undervisningsforløb handler om hvordan vi har boet gennem tiden, og hvorfor vi bor som vi gør. Hvad betyder den måde vi indretter os på for samfundet gennem tiden?
Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

I forløbet bliver eleverne præsenteret for de forskellige måder, man har boet på gennem historien – fra stenalderhytter til kollektiver og parcelhuse.

Forløbet gennemgår kronologisk boformer fra jægerstenalderen til nutidens måder at bo på og stiller spørgsmålet: Hvorfor vælger man at bo, som man gør? I stenalderen boede man for eksempel tæt på kysten, og ofte rejste man efter maden. Kommer man længere op i tiden til middelalderen, begyndte man at bygge bindingsværkshuse samt stalde til dyrene, som man ellers før delte stue med. Sådan har de fleste tidsperioder noget karakteristisk for netop de boligformer, som folk har organiseret sig i.

Eleverne skal i forløbet arbejde med forskellige videoklip, små tekster og billeder til at beskrive udviklingen i menneskenes boliger over tid, bl.a. ved hjælp af en fælles billedtidslinje i klassen.

Forløbet er udarbejdet af Sandra Koch Halskov.

Undervisningsforløb om hvordan man har boet gennem tiden

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

Hvordan har boligformerne ændret sig fra stenalderen til nu?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber før og nu

Kildearbejde

Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden

  • Eleven kan bruge digitale medier og andre udtryksformer som kilder til at beskrive fortiden
  • Eleven har viden om enkle kildekritiske begreber

Materialer

  • VisitHolstebro: ”Stenalderboplads”, YouTube video. Kort klip med Martin og Ketil, som har lavet en del børne-tv for DR. I klippet taler Martin og Ketil om jægerstenalderen, og de har rekonstrueret en del af en boplads fra jægerstenalderen.
  • Nationalmuseet: ”Bopladser ved kysten”. Kort tekst, som beskriver, hvor jægerstenalderfolket primært bosatte sig og hvorfor.
  • Historiefaget.dk: “Bolig i jægerstenalderen”. Tekst som beskriver, hvordan hytterne i Jægerstenalderen var lavet og indrettet. Kræver abonnement.
  • Historiefaget.dk: ”Bolig i middelalderen”. Der lægges især vægt på kort at beskrive, hvordan man begynder at bygge i træ og med mursten. Kræver abonnement.
  • Historiefaget.dk: ”Bolig under demokratiseringen”. Kræver abonnement.
  • Nationalmuseet: ”En tur i Klunkehjemmet i København”, video der kan ses på hjemmesiden.
  • Bonanza, dr.dk: ”100 års barndom. 1920-1930: Nye toner – nye tider”, 11. nov. 1998. Johannes Møllehave m.fl. fortæller om at være barn i forskellige tidsperioder. I klippet her, fortæller Grethe Hausbøl om at være barn på landet i 1920.
  • dr.dk: ”Huset på Christianshavn”, afsnit 14, 15. feb. 2016. Klippet skal bruges til at vise, hvordan man i 1970’erne begynder at bygge store lejlighedskomplekser i forstæderne.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close