Dilemmaspillene er udviklet til 9.-10.-klassetrin og med det fokus at elever kan leve sig ind i de tyske jøders forestillinger om deres fremtid efter Krystalnatten.
Materialet er et samarbejde mellem Marianne Dietz, Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab, og Astrid Møller Danielsen, lektor og pædagogisk konsulent ved UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole, i forbindelse med projektet.
To dilemmaspil
”En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten 1938-1939” og ”Rwanda 1994 - Borgerkrig eller folkedrab?”
Vi kender de tyske jøders forfærdelige skæbne efter Krystalnatten mellem 9. og 10. november 1938, og vi har hørt om ekstremistiske hutuers brutale massemord på tutiser i Rwanda i 1994. Men hvilke forestillinger kan tyske jøder have gjort sig om deres fremtid lige efter Krystalnatten, og hvilke prioriteringer og valgmuligheder havde centrale aktører for at kunne forhindre, at konflikten i Rwanda udviklede sig til et folkemord?
Disse spørgsmål får eleverne mulighed for at leve sig ind i og forholde sig til i to historiske scenarier, ”En fremtid i Tyskland efter Krystalnatten 1938-1939” og ”Rwanda 1994 – Borgerkrig eller folkedrab?” der er udformet som dilemmaspil.
Hver af spillene kan gennemføres på tre-fire lektioner, og kan anvendes både i 8.-9. klasse og ungdomsuddannelserne.
Andre forløb om Holocaust og andre folkedrab
17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab
Fire faglige oplæg på film
12. juni 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Danmark og Holocaust
4. maj 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse