Dette dilemmaspil er udviklet som et levende og medrivende digitalt dilemmaspil, hvor elever og andre interesserede kan sætte sig i en af de indsattes sted og opleve, hvordan livet var for en gruppe socialt udsatte danskere under 2. Verdenskrig.
Dilemmaspil om Danmark under besættelsen
Gennem spillet udsættes man for de samme svære dilemmaer som adskillige mænd på fattiggårde landet over stod over for. På fattiggårdende var man spærret inde, bag høje mure og pigtråd, men fik man arbejde, opnåede man samtidig tilladelse til at forlade anstalterne. Derfor valgte mange mænd at lade sig hverve til tysklandsarbejde i et forsøg på at undslippe anstalterne og klare sig selv. Spillet stiller skarpt på en ukendt del af fortællingen om Danmark under besættelsen.
Fattiggård eller fjendeland er gratis at benytte. Det er målrettet elever i udskolingen, samt elever på ungdomsuddannelsernes første år. Spillet henvender sig til fagene dansk, historie, samfundsfag og kristendomskundskab.
Lærervejledning og læringsmål
Til udskolingslæreren er der skrevet lærervejledning, udviklet undervisningsforløb til historie med bud på tilknyttede læringsmål samt et eksempel på inddragelse af dilemmaspillet i historieprøven. Dette finder du på spillet hjemmeside, hvor du også finder en del af det omfattende kildemateriale, som også danner grundlaget for spillets historie.
Kildematerialet består af reglementer for tre fattiggårde, afhøringsskemaer, politirapporter, artikler, litteratur og historiske fotos fra perioden 1936-1945 samt tv-klip fra tv-serien “Tysklandsarbejderne”. Dele af kildematerialet indgår i undervisningsforløbet, mens dele af materialet ikke gør. Der er således både mulighed for at bruge kildematerialet i det allerede udarbejdede undervisningsforløb eller bruge materialet til at stykke sit eget forløb sammen.
HistorieLab har bidraget med følgeforskning – læs mere her.
Baggrund for dilemmaspillet
Danmarks Forsorgsmuseum har i samarbejde med Museum Horsens, spiludviklerfirmaet Tripledesign og en undervisningskonsulent udviklet et levende og medrivende digitalt dilemmaspil, hvor elever og andre interesserede kan sætte sig i en af de indsattes sted og opleve, hvordan livet var for en gruppe socialt udsatte danskere under 2. Verdenskrig.
Fattiggård eller fjendeland har haft tilknyttet følgeforskning, som HistorieLab har varetaget for Danmarks Forsorgsmuseum.
Læs mere om projektet
Dyk ned i rapport om følgeforskningen til Fattiggården og fjendeland