Forløbet er udviklet til 9.-10.-klassetrin og fokuserer på, at eleverne opnår en historisk forståelse af kernen i folkedrab; den forsætlige udryddelse af en gruppe. Forløbet sætter også fokus på, at eleverne får reflekteret over, hvad deres viden om folkedrab kan bruges til i nutiden.
Materialet er skrevet af Anna Kristin Smith, lektor på Professionshøjskolen UCN, i samarbejde med Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, og Astrid Møller Danielsen, lektor og pædagogisk konsulent ved UCL Erhvervsakademi og professionshøjskole.
Forestillinger om folkedrab
Udskolingsforløb om historiske folkedrab og nutidig historiebrug
Er du 9.klasselærer, og kunne du tænke dig at lade dine elever undersøge, hvad et folkedrab egentlig er for et fænomen og hvilke folk, der op gennem historien er blevet forsøgt tilintetgjort? Og kunne du tænke dig at lære dine elever at forholde sig kritisk til f.eks. Putins anklager om folkedrab i krigen i Ukraine?
I dette undervisningsmateriale arbejder eleverne med forskellige bud på, hvad folkedrab er, hvorefter de undersøger angrebene på armenierne 1915-1917, jøderne i 1939-1945 og cambodjanerne i 1975-1979. Herefter skal eleverne koble deres viden til forskellige eksempler på nutidig historiebrug af folkedrab og tage stilling til, hvornår anklager om folkedrab bliver brugt som retorisk våben eller som regulær advarsel om tilspidsede situationer for udsatte grupper.
Materialet er rettet mod faghæftet i historie og indeholder tænkemåder og arbejdsgange, som kan genfindes i prøveformen i grundskolens historiefag. Forløbet kan også anvendes i projektuger for skolens udskolingsklasser.
Forløbet består af et elevmateriale og en lærervejledning.
Andre forløb om Holocaust og andre folkedrab
17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab
Fire faglige oplæg på film
12. juni 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse
Danmark og Holocaust
4. maj 2024• Holocaust og andre folkedrab, Uv-forløb 7.-9. klasse