Dette undervisningsforløb fokuserer på processen fra enevælde til demokrati ved at dykke ned i fire kronologiske kanonpunkter.
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Kronologisk overblik og forståelse for periodeinddelinger er en vigtig forudsætning for, at eleverne opnår en sammenhængsforståelse i faget, og her er kanonpunkterne netop tænkt som trædesten for eleverne. Med en overordnet forståelse for de enkelte kanonpunkter kan eleverne altså udvikle en grad af sammenhængsforståelse og kronologisk overblik.
I forløbet arbejder eleverne med fire kanonpunkter, som de arbejder med i forhold til kronologi og periodeinddeling. Der er vægt på at eleverne får viden om kanonpunkterne gennem bevægelse og leg, da færdighedstræning ellers kan være svært at motivere eleverne til.
Der er dog også sørget for, at eleverne skal kunne forklare sammenhænge og aktivt bruge deres viden i fremstilling af en tidslinje, som skal fremlægges for klassekammerater.
Forløbet kan bruges selvstændigt eller som opstart til forløbene ”Enevælde – hvornår?” og ”Magt”.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvordan fordeler man bedst magten i et samfund?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan forklare brug af principper for inddeling af historien til at få et historisk overblik
- Eleven har viden om faktorer, der ligger til grund for principper for inddelingen af historien
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
- Eleven har viden om kanonpunkter
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid’
- Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
- Eleven har viden om historiske scenariers funktion
Materialer
- Kjær, Sidse: Statskuppet 1660, SorrySister
- Kjær, Sidse: Stormen på Bastillen og Københavns bombardement
- Andersen, Tanja: Aktiviteter, 2017. (bilag 1)
- Andersen, Tanja: Tidslinje, 2017 (bilag 2)
- Kjær, Sidse: Grundloven 1849 og Systemskiftet, SorrySister
- Kjær, Sidse: Kvindernes valgret, SorrySister