Undervisningsforløb om historiebrug i spillefilm

Written by 13:30 Uv-forløb 7.-9. klasse

Historiebrug i spillefilm

Hvilken betydning har portrætteringen af historiske begivenheder?

Dette undervisningsforløb, Fastelavn er mit navn, handler om de historiske traditioner, der ligger bag fastelavn. Hvorfor fejrer vi fastelavn i Danmark? Hvorfor slår vi katten af tønden og hvorfor klæder vi os ud? Hvordan hænger fastelavn og religion sammen? Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Dette forløb har til formål at få eleverne til at reflektere over historiske spillefilm og den rolle, de spiller for vores forståelse af historie. Forløbet er opbygget, så eleverne trin for trin introduceres til forskellige analysetilgange til film, der samles til en model i slutningen af forløbet. Indledningsvis sættes der fokus på, hvorvidt spillefilm kan siges at vise en fortidig virkelighed. Derefter undersøges spillefilm som genre, inden blikket rettes mod, hvordan historie bruges i denne type film. Endelig fokuseres der på, hvordan film ofte afspejler den kollektive historiebevidsthed, der var på den tid, hvor den blev til, og der gives eksempler på, hvordan opfattelsen af fortiden typisk ændrer sig over tid.

Til forløbet er der udviklet en online platform, hvor eleverne kan se videoer, læse korte tekster, tage tests og besvare og diskutere opgaver om film. Platformen lægger op til individuelt virtuelt arbejde foran computeren og ren virtuel kommunikation, men opgaverne kan selvfølgelig varieres, så dele heraf foregår i par, grupper eller på klassen. Forløbet afsluttes med et større projektarbejde, hvor eleverne får mulighed for gennem analyse af film fra besættelsestiden at vise, hvad de har lært i forløbet.

Forløbet er udarbejdet af Nikolaj Petersen.

Undervisningsforløb om historiebrug i spillefilm

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb til 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Fortæller historiske spillefilm sandheden om fortiden? Hvordan bruger denne type film historie, og hvordan påvirker de og påvirkes af vores forestillinger om fortiden?

Kompetenceområde/-mål

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte
  • Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv
  • Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
  • Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed

Materialer

  • HistorieLab: ”Historie i spillefilm – for elever”. Sammenhængende online-kursus (MOOC), der ved hjælp af film, tekster og opgaver introducerer til, hvordan spillefilm bruger fortiden, og hvordan vores opfattelse af historien både sætter sig spor i filmene og bliver påvirket af dem. Alle materialer, der skal bruges i dette forløb kan findes på denne side med tilhørende undersider.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close