Vores mission
HistorieLab arbejder for at styrke og forny historieundervisningen i Danmark. Med strategien for 2026–2029 sætter vi en tydelig retning for de kommende år, hvor forskning, formidling og fagdidaktisk udvikling går hånd i hånd.
Strategiens fire hovedspor
1. Faglig fordybelse og didaktisk innovation
Vi sætter fokus på at udvikle og formidle ny viden om, hvordan historie bedst læres og undervises. Det sker gennem forskningsbaserede projekter, tæt samarbejde med undervisere og udvikling af nytænkende læringsforløb.
2. Kulturarv som læringsressource
Vi styrker forbindelsen mellem skole og samfund ved at inddrage levende kulturarv i undervisningen – fra museer og arkiver til byrum og digitale platforme. Målet er at bringe historien tættere på elevernes hverdag.
3. Digital dannelse og teknologiske muligheder
HistorieLab vil være frontløber i brugen af nye teknologier i historieundervisningen. Vi udvikler digitale redskaber og undervisningsmaterialer, der understøtter elevernes analytiske og refleksive kompetencer i en digital tidsalder.
4. Nationalt og internationalt samarbejde
Vi udbygger vores netværk af samarbejdspartnere – både i Danmark og i udlandet – for at sikre gensidig inspiration og videndeling. Samarbejde er nøglen til at skabe vedkommende og alsidig historieundervisning i en global kontekst.
En strategi med mennesker i centrum
Strategien for 2026-2029 tager afsæt i virkelighedens klasseværelser og undervisernes behov. Derfor er dialog, feedback og løbende inddragelse af praksisfeltet centrale elementer i vores arbejde frem mod 2029.