Undervisningsforløb om historiske og nutidige lege

Written by 11:43 Uv-forløb 3.-4. klasse

Historiske og nutidige lege

Hvad betyder legen – og hvordan har den udviklet sig?

Dette undervisningsforløb handler om leg. Hvorfor leger vi og hvilken betydning har det? Har den ændret sig gennem tiden? Og hvorfor leger vi ikke på samme måde som vi gjorde før? Eller gør vi?
Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

I dette forløb skal eleverne lege, mens de lærer om, hvordan man har leget til andre tider. Det skal de, fordi det kan vække deres motivation for historiefaget og bruges til åbne deres øjne for vigtige elementer inden for faget. De skal arbejde med forskellige tekster og forskellige små klip, der beskriver forskellige lege. Fokus er på lege, som er blevet leget i ældre tider, men som også leges i dag. Hovedaktiviteterne er altså et miks af lege, men også elevinterviews og produktion af en tidslinje er en del af forløbet. I elevinterviewsene arbejdes med familie og slægt, da interviewsene skal være med forældre og bedsteforældre, der kan fortælle om, hvordan man legede, da de var børn. Informationerne fra familiemedlemmerne suppleres med bl.a. videoklip fra ”100 års Barndom” og billeder af forskellige lege. Arbejdet med kilderne sætter krav til elevernes analytiske sans i og med, at de skal analysere disse kilder til emnet.

Forløbet er udarbejdet af Sandra Koch Halskov.

Undervisningsforløb om historiske og nutidige lege

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvordan har børn leget gennem tiden?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber før og nu

Kildearbejde

Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden

  • Eleven kan bruge digitale medier og andre udtryksformer som kilder til at beskrive fortiden
  • Eleven har viden om enkle kildekritiske begreber

Historiebrug

Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie

  • Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier
  • Eleven har viden om historiske scenarier

Materialer

  • DR: ”Barndom i 100 år. 1990-2000. De begavede burhøns” (video), d. 8/6 1998, ca. 28. min. Videoen viser, hvordan nogle drenge spiller computer sammen. Det skal bruges som sammenligning af elevernes egne lege med lege fra før i tiden.
  • Poulsen, Jens Aage og Erik Dehn: Historie 3, Gyldendal, s. 28-29. 
  • Billede af legende voksne og børn
  • Billede af sjippende piger
  • Billede af legende børn
  • Middelalderlandsbyen: Værkstedsarbejde 2 – Middelalderens lege og spil. Leg for eksempel “trække stok” eller “tre mand høj” (forkortes ’Middelalderlandsbyen’).

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close