Undervisningsforløb om hverdagen på museum

Written by 11:09 Uv-forløb 5.-6. klasse

Hverdagen på museum

Hvordan præsenteres hverdagen i fortid, nutid og fremtid?

Dette undervisningsforløb handler om formidling af hverdagen i fortid, nutid og fremtid. Hvad består vores hverdag af og hvordan adskiller den sig fra andres – og fra andre tiders? Vil vores hverdag være interessant for fremtidens mennesker?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Noget af det, vi har til fælles med hinanden, er en hverdag. Hverdagen gemmer ofte på både interessante, spændende og dramatiske fortællinger. Vi tænker nok ikke så meget over det, men faktisk kunne vores hverdag blive en spændende fortælling for mennesker om 100 år. På samme måde som vi i dag kan finde det spændende at undersøge, hvordan ganske almindelige mennesker levede for 100 år siden.

I dette forløb vil man opleve en både varieret, nærværende og spændende undervisning. Udover opnåelse af historisk viden om hverdagen i Danmark omkring år 1900, vil elevens egen hverdag træde frem og sammenlignes med fortidens. Eleverne vil få viden om museers, fotoets og filmens historie. De vil få mulighed for at fantasere over fremtidens muligheder de næste 100 år. Rammerne for forløbet er:
• Samtale og refleksion
• Dokumentarfilm med billeder fra den tidligste danske filmhistorie
• Kreative formidlingsopgaver
• Brugen af mobiltelefoner og computer

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om hverdagen på museum

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvordan kan man præsentere en almindelig hverdag på en spændende måde i fortid, nutid og fremtid?

Kompetenceområde/-mål

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan konstruere historiske fortællinger
  • Eleven har viden om struktur i historiske fortællinger
  • Eleven kan forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
  • Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkning og nutidsforståelse

Materialer

  • Gyldendal – Den store danske, opslag på begrebet museum. Danner baggrund for indledningstekst i bilag 1.
  • DR: 100 års barndom. 1900 – 1910: Din vilje sidder i fars lomme, DR- dokumentar, 1998-05-21, (28.17 min.) eller CFU-film med UNI-login
  • Efter billeder, Fotografiets historie – Undervisningsportal for fotografi i Folkeskolen. Danner baggrund for introtekst i bilag 2
  • Dansk filmhistorie: 1896 – 1910, Det Danske Film Institut. Danner baggrund for introtekst i bilag 2. Her kan endvidere findes andre filmklip fra den tidligste filmhistorie 
  • Youtube: Hyldest til hverdagen, Dan Turéll & Halfdan E, 17. 04. 2012

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close