Dette undervisningsforløb handler om Israel-Palæstina-konflikten. Hvorfor opstod konflikten og hvorfor står den stadig på? Hvad kan vi lære af den?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Eleverne arbejder i dette forløb blandet andet med ”Oktoberkrigen 1973”, der førte til ”Energikrisen i 1973”. Forløbet giver dermed eleverne mulighed for at forstå en af de bagvedliggende årsager til, at man i Danmark i 1973 oplevede en energikrise, der øgede arbejdsløsheden og yderligere forværrede betalingsbalancen.
Da Israel-Palæstina-konflikten er en kompliceret størrelse, er der i forløbet primært lagt vægt på, at eleverne bruger en del tid på at forstå den kompleksitet og vidde, der er i konflikten.
Det centrale for forløbet er, at eleverne tilegner sig viden om Oktoberkrigen, og at de kan anvende denne viden til at forklare, hvordan Israel-Palæstina-konflikten har påvirket og stadig påvirker samfund både lokalt, regionalt og globalt.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Krig i Mellemøsten – hvorfor?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan forklare, hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
- Eleven har viden om historisk udvikling
- Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
- Eleven har viden om kanonpunkter
Materialer
- Kjær, Sidse: Energikrisen 1973, 2016, film fra SorrySister
- DR2: Temalørdag: Israel-Palæstina, 2001, 180 min.
- Andersen, Tanja: Nationalitet og religion, 2016 (bilag 1)
- Andersen, Tanja: Israel-palæstinakonflikten, 2016 (bilag 2)