Dette undervisningsforløb handler om historiekanon. Hvorfor har den noget indhold frem for noget andet? Hvad består den af?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.
Præsentation og begrundelse
Da elevernes arbejde med kanonpunkterne strækker sig over mange år, må man formode, at de har brug for at få genopfrisket disse.
Dette forløb giver fem forskellige bud på, hvordan eleverne kan repetere og arbejde med historiekanonen gennem spil, leg og bevægelse. Det forudsættes, at eleverne i større eller mindre omfang har arbejdet med samtlige eller de fleste kanonpunkter, da der ikke arbejdes i dybden med det faglige indhold for de enkelte kanonpunkter.
Der er flere forskellige bud på, hvordan man i korte forløb af en lektions varighed kan arbejde med historiekanonen. Eksempel 1 og 4 bygger på kronologi, eksempel 2 og 3 bygger på at identificere kanonpunkterne, mens eksempel 5 bygger på inddeling efter principper.
Forløbet kan også bruges til at skabe en overordnet viden om de enkelte kanonpunkter. Her egner eksempel 1 sig bedst, da den i modsætning til de andre ikke kræver den samme forforståelse. Herefter kan man vælge at bruge en eller flere af de andre fire eksempler.
Der lægges i alle fem eksempler op til, at kanonpunkterne skal fungere som trædesten og bidrage til absolut kronologi og hjælpe dem på vej i forhold til at kunne inddele efter principper for overblik. I sig selv er forløbene ikke kompetenceudviklende, men giver en god viden, der kan skabe grobund for kompetenceudvikling i andre forløb. Den enkelte lærer bør frit udplukke de aktiviteter, der fremmer et særligt formål og/eller er tilpasset elevgruppen baseret på deres forforståelse og viden.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Undervisningsforløb
Problemstilling
Hvad er der i historiekanonen?
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
- Eleven har viden om kanonpunkter
Download materialer
Herunder finder du en oversigt over materialelisten og bilag. OBS! Bilagene ligger i den redigérbare wordfil.
Materialer
- Tanja Andersen, Tidslinjeopgave (Bilag 1). Tekstdelen er kopieret direkte fra vejledningen til historie.
- Tanja Andersen, Vendespil (Bilag 2)
- Tanja Andersen, Rend efter kanonen (Bilag 3)