Undervisningsforløb om myter; løgn eller sandhed?

Written by 15:10 Uv-forløb 7.-9. klasse

Myte; løgn eller sandhed?

Hvor meget kan vi stole på myter?

Dette undervisningsforløb handler om forskellen på myter og sandheder. Hvorfor ender vi med at tro på nogle myter, men forkaste nogle andre? Og hvis de ikke er til at stole på, hvad kan vi så bruge dem til?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Mytebegrebet er brugt i mange forskellige sammenhænge og på tværs af de kulturbærende fag. Med dette korte forløb bliver begrebet defineret, og eksempler på forskellige moderne og historiske myter præsenteres. Eleverne vil arbejde med forskellige tekst- og billedkilder og vurdere deres indhold, troværdighed og brugbarhed. Endelig vil de skulle finde egne kilder, problemstillinger og udarbejde et digitalt produkt.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om myter; løgn eller sandhed?

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvad er forskellen på en løgnehistorie og en myte, og hvorfor ender nogle myter med at fremstå som sandheder i samfundsdebatten?

Kompetenceområde/-mål

Kildearbejde

Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Eleven kan formulere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om udarbejdelse af historiske problemstillinger
  • Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan analysere konstruktion og brug af historiske fortællinger med samtids- og fremtidsrettet sigte
  • Eleven har viden om historiske fortællingers brug i et samtids- og fremtidsrettet perspektiv

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close