19. november 2024• Kildekritiske øvelser
En øvelse, hvor elever i udskolingen arbejder med vidnesbyrd fra nogle af de mennesker, som nazisterne forfulgte under 2. Verdenskrig. Read More →19. november 2024• Kildekritiske øvelser
Forløb med indsigt i, hvordan demokratiet blev indført i Danmark, og hvordan det i begyndelsen var for mænd med penge. Read More →19. november 2024• Kildekritiske øvelser
Forløb, hvor elever stifter bekendtskab med de sønderjyske unge mænd, der under Første Verdenskrig blev tvunget til at kæmpe på tysk side. Read More →19. november 2024• Kildekritiske øvelser
Eleverne undersøger epidemiers historie gennem kilder og træner deres kildearbejde. Read More →18. november 2024• Aargang 0, Aargang 0 – Om kilder
Under denne kilde kan du læse om kilderne: Aktier, annoncer, breve, erindringer, essays, forestillinger, fotos, rigsdagstidende, statistisk Årbog og synsforretninger. Read More →18. november 2024• Kildekritiske øvelser
Indsigt i den reglementerede prostitution i Danmark og byernes vækst i anden halvdel af 1800-tallet. Read More →18. november 2024• Kildebankstema om Slavegjort eller fri
Kom i gang med tema 3 til kildebanken "Slavegjort eller fri". Read More →17. november 2024• Holocaust og andre folkedrab
Optagelser af den nye faglige viden om Holocaust og andre folkedrab. Read More →17. november 2024• Aargang 0, Aargang 0 – Historiske temaer
Efter Danmarks nederlag til preusserne (tyskerne) i 1864 måtte Danmark afstå Nordslesvig – det nuværende Sønderjylland – til Det Tyske Rige. Indlemmelsen i Det Tyske Rige betød indførelse af preussisk (tysk) administration i området med både modernisering og demokratisering til følge. Bl.a. blev den dømmende og den udøvende magt adskilt. Nordslesvig var nu en udkant af det store tyske rige, og den økonomiske udvikling blev svækket. Der skete en stor udvandring fra området, og byerne voksede kun langsomt. Selvom industrialiseringen også begyndte i Nordslesvig, var det kun i Flensborg, at den for alvor slog igennem. Read More →16. november 2024• Kildebankstema om Slavegjort eller fri
Kom i gang med tema 4 til kildebanken "Slavegjort eller fri". Read More →HistorieLab er et landsdækkende videncenter, hvis mål er at fremme udvikling og forskning inden for brugen, tolkningen og delingen af historiske, kulturelle og samfundsrelaterede emner inden for uddannelsessystemet, det bredere samfund og kultursektoren, alt sammen til fordel for uddannelse, forskning, erhverv og samfundslivet.