Undervisningsforløb om skiltekrig i grænselandet

Written by 14:18 Uv-forløb 7.-9. klasse

Skiltekrig i grænselandet

Hvorfor fremkalder skilte vrede?

Dette undervisningsforløb handler om hvordan fortiden er indlejret i nutiden, sommetider i form af skilte og de stærke følelser, historie kan fremkalde i dem.
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Siden 2009 har man i Flensborg kunnet opleve byskilte på både tysk og dansk. Med dette tiltag viser den tyske majoritet en accept og inklusion af det danske mindretal i grænselandet. Da man forsøgte tilsvarende med byskilte på både dansk og tysk i sønderjyske byer i 2015, opstod der ophedet debat og decideret hærværk. Dermed kunne den danske majoritet ikke på samme måde vise det tyske mindretal samme respekt. Hvordan kunne det komme så vidt? Hvilke historiske forklaringer kan lægges til grund, og i hvilke andre sammenhænge har man set tilsvarende ”skiltekrige”?

Med dette forløb vil eleverne blive udfordret på historiebrug, dilemmaer, holdninger og indblik i et grænseland, der siden krigen 1864 har udfordret sameksistensen blandt tysk- og dansksindede.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om skiltekrig i grænselandet

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Problemstilling

Hvordan kan ord på et byskilt i 2015 skabe selvtægt og ophedet debat i den sønderjyske landsdel?

Kompetenceområde/-mål

Historie
Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt

Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt

Eleven kan sætte historiske begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng

Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
  • Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid

Kildearbejde

Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur

Religion
Bibelske fortællinger

Eleven kan fortælle om centrale bibelske fortællinger

  • Eleven kan udtrykke sig om indholdet af de bibelske fortællinger
  • Eleven har viden om centrale bibelske fortællinger

Tysk
Kultur og samfund

Eleven kan forstå og anvende forståelse for kultur

  • Eleven kan beskrive tysktalende landes kulturer og levevis
  • Eleven har viden om væsentlige elementer af tysktalende landes kulturer

Samfundsfag
Sociale og kulturelle forhold

Eleven kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger

  • Eleven kan diskutere kulturs betydning for individer og grupper
  • Eleven har viden om kultur og kulturbegreber

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close