Denne artikel i RADAR er udgivet juli 2020 og er skrevet af Jens Pietras, Læreruddannelsen Roskilde.
Denne artikel sætter fokus på vikingetiden og forskellige aktørers brug af den. Artiklen giver bud på relevant anvendelse af vikingetiden i undervisningen – specielt i udskolingen.
Artiklens indhold
Jens Pietras skriver bl.a. i artiklen, at vikingetiden som særligt nordisk fænomen har fået en renæssance. Derfor er det essentielt at finde måder hvorpå vikingetiden kan indgå i historieundervisningen på en relevant måde – især i udskolingen. Den gennemgående problemstilling, som denne artikel søger at belyse og undersøge, er: Hvad har “man” brugt vikingerne til, siden de blev “opfundet” i 1800-tallet? Hvorfor har billedet af dem ændret sig over tid, og hvordan kommer det til udtryk i fremstillinger og andre fortolkninger af/fortællinger om tiden?
God læselyst.
Fra artiklen Vikinger – her, der og allevegne – også i historieundervisningen
Ifølge den danske nazistiske optik var vikingerne ikke gemene søkrigere, der røvede, plyndrede og voldtog, men derimod de sande forsvarere af nordisk kultur og den nordiske-germanske race mod de onde og mindreværdige russiske slaver. Vikingetiden blev her opfattet som en glorværdig storhedstid i Norden.
Jens Pietras
Denne artikel indgår i RADARs årsnummer 2020
RADAR-artikler fra 2024
23. september 2024• Forside-header, RADAR 2024
Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie
10. august 2024• Forside-header, RADAR 2024