Undervisningsforløb om myter og historiebrug

Written by 10:06 Uv-forløb 5.-6. klasse

Myter og historiebrug

Hvad er historie og hvad er myte?

Dette undervisningsforløb handler om forskellighederne mellem myte og historie, men også om, hvorfor de to ofte flettes sammen. Hvordan er myter blev brugt gennem historien og hvorfor?

Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Hver dag bruger vi historie i vores liv. De fleste kender det fra, at vi bruger vores erfaringer fra fortiden til at træffe valg i nutiden og måske endda gøre os overvejelser om fremtiden. Man kunne kalde denne form for historiebrug for individets personlige historiebrug. Historiebrug i historiefaget kendetegnes dog ved, at eleverne arbejder med, hvordan den fælles historie bruges og misbruges til at fremme bestemte mål.

I dette forløb tages der udgangspunkt i, hvordan vi bruger myter til at fremme mål, fx i salgsøjemed og til at fremme en bestemt national identitet. Eleverne skal først introduceres til, hvad myter er, hvordan og hvornår de opstår. Herefter arbejder de med historiebrug gennem aktivitet og inddragelse fra deres hverdagsliv. Sidst i forløbet arbejder eleverne med ”dansk kultur”, som de afslutter med at producere et produkt.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb om myter og historiebrug

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Klassetrin 5.-6. klasse
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvad skal vi med myter?

Kompetenceområde/-mål

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan forklare historiske fortællingers sammenhæng med fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
  • Eleven har viden om enkle sammenhænge mellem fortidsfortolkninger og nutidsforståelser
  • Eleven kan analysere brug og funktion af fortalt historie
  • Eleven har viden om særtræk ved fortalt historie

Materialer

  • Pietras, Jens: Introduktion, Historiefaget.dk (kræver log-in).
  • Brunbech, Peter Yding: Historiebrug, historiefaget.dk (kræver log-in).
  • Vestergaard, Gunvor: Den Danske Kultur, Historiefaget.dk (kræver log-in).
  • Den Sorte Skole: Da Danmark blev Danmark, d. 15. dec. 2015.
  • Andersen, Tanja: Spot på myter (vedlagt som bilag 1).
  • Andersen, Tanja: Hvad er typisk dansk (vedlagt som bilag 2).

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close