Undervisningsforløb om spot på ideologierne

Written by 10:05 Uv-forløb 7.-9. klasse

Spot på ideologierne

Hvad skal vi med ideologier?

Dette undervisningsforløb har fokus på de politiske ideologier og deres historiske oprindelse. Hvad betyder de for samfundet og hvad udspringer de af? Og hvad er forskellene og lighederne egentlig imellem dem?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Eleverne skal i dette forløb primært arbejde samfundsfagligt med at kunne identificere og sammenligne ideologierne: Liberalisme, Socialisme og Konservatisme. De tilegner sig i forløbet et overordnet historisk overblik over, hvornår ideologierne er opstået, hvorfor de er opstået, samt hvad ideologiernes karakteristika er. Herefter skal de identificere ideologierne både i en stafet og en citatjagt. Begge lægger op til bevægelse i undervisningen, men adskiller sig ved, at eleverne i stafetten arbejder deduktivt, og at de i citatjagten arbejder induktivt. Dette styrker deres forståelse og fordrer, at eleverne aktivt forholder sig til deres viden igennem diskussion og argumentation.

At have en grundlæggende forståelse for ideologier er vigtigt i sig selv, da denne viden ofte kan bringes i anvendelse både i samfundsfag og i historie. Det er dog også en vigtig forudsætning for forståelsen af Berlinmurens fald som kanonpunkt, at eleverne har forståelse for ideologiernes betydning under Den Kolde Krig.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvad er forskellen og lighederne på de tre ideologier: socialisme, liberalisme og konservatisme?

Kompetenceområde/-mål

Historie
Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på bagrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Samfundsfag
Politik

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

  • Eleven kan identificere ideologisk indhold i politiske udsagn og beslutninger
  • Eleven har viden om politiske ideologier og grundholdninger

Materialer

  • Historiekanon.com, Murens fald, Produceret af Sidse Kjær, 2016, projektM.dk
  • Andersen, Tanja: Berlinmurens fald, 2017.
  • Andersen, Tanja: Ideologierne, 2017 (bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Citater, 2017 (bilag 2)
  • Andersen, Tanja: Den Store Citatjagt, 2017 (bilag 3)

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close