Headerbillede til rapport om fattiggården eller fjendeland

Written by 11:44 Historie i spillefilm – for elever

Lektion 3. Historiens rolle i film

I denne tredje lektion lærer du om, hvordan historiske spillefilm fortæller om fortiden.

I denne tredje lektion lærer du om, hvordan historiske spillefilm fortæller om fortiden. I historiske spillefilm kan fortiden blot bruges som en kulisse, og et andet tema som fx kærlighed, hævn eller magt kan være det, som filmen i virkeligheden handler om. I lektionen arbejder du med, hvordan fortiden bruges i historiske spillefilm.

3.1 Læringsmål og omfang (lektion 3)

Lektionen er rettet mod følgende læringsmål:

  • Jeg kan beskrive forskellige måder som historiske spillefilm bruger fortiden på.
  • Jeg kan analysere og karakterisere historiske spillefilms måder at bruge fortiden på.

Det tager ca. 45 min. at gennemføre denne lektion.

3.2 Historiens rolle i film

Instruktion:

Se videoen, hvor Peter Brunbech gøre rede for, hvilke historier historiske spillefilm fortæller. Læg især mærke til, at Peter Brunbech skelner mellem ‘fortid’ og ‘historie’. Denne skelnen er meget vigtig i historiefaget: Fortid eller gamle dage er i sig selv forsvundet. Historiske romaner, fagbøger, skuespil og historiske spillefilm fortæller historier om noget fra fortiden.
Bemærk desuden pointen om, at historiske film kan bruge fortiden som kulisse eller som hovedemne, og hvad det vil sige.

3.3 Opgave til ‘Historiens rolle i film’

Instruktion:

  1. Læs i en historiebog eller på nettet om Tordenskiold.
  2. Se de to filmklip nedenfor.
  3. Overvej følgende spørgsmål:
    • Fortæller de overvejende om et emne – her Tordenskiolds liv og bedrifter?
    • Eller er 1720’erne blot en kulisse, hvor andre tematikker tilsyneladende er vigtigere – og i givet fald hvilke?
  4. Skriv resultatet af dine overvejelser i et indlæg i forum (3.3.1) – og kommentér på andre elevers indlæg.
Tordenskjold gaar i land. Peder Wessel deler smæk ud, 1942
Tordenskjold og Kold, 2016

3.3.1 Forum

Her kan du skrive dit indlæg fra Opgave 3.3 og kommentere på andre elevers besvarelse. Husk at argumentere for dine udsagn ved at give eksempler fra filmklippene.

Andre lektioner i dette kursus

Undervisere

Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.

Peter Yding Brunbech, centerleder HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk

Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk

MOOC’et er desuden udviklet af:

Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master

Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor

MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close