I 2023-2026 bidrager HistorieLab til Erasmus+ projektet Contested Histories – Monument(al) challenges MONCHAL.
Projektets formål
I løbet af 2023 har projektet sendt spørgeskemaer ud til lærere, lærerstuderende og læreruddannere fra alle deltagende lande, som et grundlag for at få besvaret, hvordan undervisning i følsomme, omstridte og kontroversielle historieemner opleves i praksis. I løbet af 2024 gennemføres en større analyse af spørgeskemaundersøgelsen. Denne vil bl.a. blive brugt til at udvikle nye læremidler, forløbsplaner og kurser. De første kurser der har til formål at klæde europæiske lærere på til at afholde nationale kurser i håndtering af omstridte historiske emner er afholdt.
Projektperiode
Projektet løber over perioden 2023-2025.
Undervisningsmaterialer fra projektet
På denne side finder du links til undervisningsmaterialer, der tager udgangspunkt i monument(ale) udfordringer eller ej. Materialerne er udarbejdet af som en del af dette projekt og kommer derfor fra alle deltagende lande.
Undervisningsmaterialerne introducerer nye pædagogiske metoder, som lærere kan tilpasse og videreudvikle. Materialerne giver undervisere, i både formelle og uformelle rammer, de nødvendige ressourcer og retningslinjer for at tackle udfordringerne ved at undervise i følsomme og komplekse historiske emner.
Video tutorials
I denne videovejledning undersøger Dr. Paula O’Donohoe, hvordan historiske tænkefærdigheder som forandring og kontinuitet kan udfoldes gennem et konkret eksempel: statuen af Jan Pieterszoon Coen i Hoorn, Holland. Videoen giver indblik i, hvordan monumenter kan bruges som udgangspunkt for refleksion over historiske fortællinger, perspektiver og følelser – og introducerer samtidig metoder fra Monument(al) Challenges-materialet samt begrebet “emotion networking”.
Videoen er produceret med støtte fra EU. Indholdet afspejler alene forfatternes synspunkter.
I denne videovejledning viser Dr. Paula O’Donohoe, hvordan historier om seksualiseret vold i konflikter kan bringes ind i undervisningen på en fagligt ansvarlig og følsom måde. Med udgangspunkt i Fredsstatue-monumentet i Seoul, Republikken Korea, demonstrerer hun, hvordan monumenter kan åbne for samtaler om svære historiske erfaringer, mindekultur og forskellige perspektiver på fortiden. Videoen trækker samtidig på metoderne fra Monument(al) Challenges-materialet.
Videoen er produceret med støtte fra EU. Indholdet afspejler alene forfatternes synspunkter.
I denne videovejledning demonstrerer Lidija Zupanic Suica, hvordan monumenter kan bruges til at arbejde med multiperspektiv i undervisningen. Med udgangspunkt i bygningen for Radio Television Serbia i Beograd viser hun, hvordan et enkelt monument kan åbne for forskellige fortællinger, tolkninger og historiske positioner – og dermed styrke elevernes forståelse af, at historien kan ses fra flere sider. Videoen bygger på metoderne i Monument(al) Challenges-materialet.
Videoen er produceret med støtte fra EU. Indholdet afspejler alene forfatternes synspunkter.
Danske undervisningsforløb
Som led i projektet har vi udarbejdet to undervisningsforløb, der tager udgangspunkt i historiske cases, statuer og monumenter, som er forbundet med følsomme og omstridte historiske emner.
Ønkser du at læse mere om forløbende, finder du materialet her:
Indholdet retter sig både mod indskoling og mellemtrinnet.
Udover selve aktiviteterne indeholder lektionsplanerne baggrundsinformationer og kildemateriale.
Medarbejdere
Her kan du se hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet.

