Problemstilling
Hvad kan fædrelandssange fortælle om ophavstidens syn på Danmark og danskheden?
Præsentation og begrundelse
Forløbet har et omdrejningspunkt omkring historiebrug: Hvordan fædrelandssange kan aflæses som udtryk for udviklingen af nationalfølelse, opfattelse af Danmark og danskhed i perioden. I forløbet er der fokus på 1800-tallet og frem til i dag.
Eleverne skal arbejde med teksterne som kilder til et syn på Danmark og danskheden og sammenholde dette med de tendenser, der i øvrigt lå i samtiden. Derudover skal de også udvikle en forståelse for, at de nationalromantiske ideer, der opstod i 1800-tallet, stadig er at finde i dag f.eks. i form af spor til integrationspolitikken, som nævnt i en af artiklerne, de skal arbejde med. Det hele afsluttes med en elevproduktion, hvor eleverne skal bruge deres historiske bevidsthed til selv at skabe en fædrelandssang, som tegner et billede af nutidens tendenser og syn på Danmark og danskhed.
Sange om fædrelandet, der opnår folkelig opbakning, vil ofte styrke et nationalt fællesskab. Vi kender alle den følelse af højtidelighed, der opstår i os selv og andre, når ”Der er et yndigt land” toner frem forud for en landskamp. Derfor er fædrelandssange vigtige kilder, som både kan fortælle noget om samtiden og om forfatterens eget syn på det nationale, dvs. som slutning til ophavsmand og ophavssituation.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleverne kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng
- Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger
Kildearbejde
Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
- Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur
Historiebrug
Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Eleven kan redegøre for brug af fortiden i argumentation og handling
- Eleven har viden om funktion af historie i fortid og nutid
- Eleven kan diskutere egen og andres historiske bevidsthed
- Eleven har viden om faktorer, der kan påvirke historisk bevidsthed
Materialer
- Grundtvig: Langt højere bjerge så vide på jord, 1820
- Oehlenschläger: Der er et yndigt land, 1823
- H. C. Andersen: I Danmark er jeg født, 1850
- Sebastian: Danmark – dum og dejlig, 1978
- John Mogensen: Der er noget galt i Danmark, 1971
- Poul Dissing: Godmorgen, lille land, 1998
- Natasja: I Danmark er jeg født, 2007
- Esben Lunde Larsen: Danskhed begynder i hjertet, artikel i Kristeligt Dagblad 10. september 2010
- Irene Berg Pedersen: Danskhed er en moderne opfindelse, videnskab.dk 6. marts 2009
- Jens Aage Poulsen, Hit med historien, Gyldendal 2010 Brug af tabel 1+2 på side 49.
- Lone Rahbæk Christensen på Clio.dk: Ungdomsoprøret, Historiefaget.dk.
- Niels Peter Nielsen på Clio.dk: Introduktion til velfærdsstaten, Historiefaget.dk,.
- Niels Peter Nielsen på Clio.dk: Introduktion til vidensalderen, Historiefaget.dk.
- Sara Lunde Dinesen på Clio.dk: Vidensalderen, Historiefaget.dk.
- Sara Lunde Dinesen på Clio.dk: Danmark og verden i vidensalderen, Historiefaget.dk.
- Kirsten Benn Lykkebo på Clio.dk: Danmark og verden i velfærdsstaten, Historiefaget.dk.
- Maria Kargaard på Clio.dk: Romantikken – den danske guldalder, Historiefaget.dk.
- Hans Hostrup og Søren Hemmingsen: ”Klar, Parat, Historie”, 7. klasse, Alinea 2010. I materialet kan eleverne læse om guldalderen.
- Hans Hostrup og Søren Hemmingsen: ”Klar, Parat, Historie”, 8. klasse, Alinea 2011. I materialet kan eleverne læse om perioden 1864-1945.
- Hans Hostrup og Søren Hemmingsen: ”Klar, Parat, Historie”, 9. klasse, Alinea 2012. I materialet kan eleverne læse om perioden 1945-i dag.
- Jens Aage Poulsen: Hit med historien 9, Gyldendal 2010. Materialet indeholder et kapitel, der hedder ”Danskhed”. I indledningen står der: Danskhed forbindes med bestemte værdier og kulturer, der kendetegner befolkningen i Danmark. Hvordan opstod fortællingen om danskhed, og hvordan har den udviklet sig bl.a. som følge af påvirkninger udefra?
- Tanja Andersen: Sangenes indhold og motiv, 2016 (Bilag 1)
- Tanja Andersen: Spørgsmål til kilderne, 2016 (Bilag 2)
- Tanja Andersen: Egenproduktion af fædrelandssang, 2016 (Bilag 4)