Banner til undervisningsforløb om børnearbejde

Written by 14:14 Uv-forløb 5.-6. klasse

Børnearbejde

Forløb om børnearbejde i Danmark før og nu samt et nuanceret billede af forskelle og ligheder.

Dette undervisningsforløb handler om børnearbejde i Danmark før og nu samt et nuanceret billede af forskelle og ligheder.

Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Eleverne i 5. og 6. klasse nærmer sig overgangen fra barn til ung. Snart skal de konfirmeres, de fylder 13 og kan dermed tage et arbejde og tjene deres egne penge. Overgangen i dag, f.eks. i forbindelse med konfirmationen, markeres stort og betragtes som en glædelig begivenhed, der ofte kaster kolde kontanter af sig. Men for 200 år siden havde konfirmationen en anden betydning. Hvor konfirmationen dengang var obligatorisk og livsnødvendig, er den i dag et valg. Dengang betød konfirmationen også, at man reelt var voksen. I dag taler vi om, at man træder ind i de voksnes rækker, men stadig med barnets mange fordele: Forældrene forsørger stadig en, til man er 18 år, man skal ikke arbejde for at overleve, og man behøver ikke frygte for, hvad andre skriver i ens skudsmålsbog. I dag behøver børnene heller ikke bekymre sig om arbejdsforhold på fabrikkerne, og de kan frit vælge, hvilken uddannelse de vil tage.

I forløbet præsenteres eleverne for en virkelighed, der ikke ligger så fjernt endda. De får mulighed for at identificere sig med andre børn og unge i 1800-tallet og sammenligne med deres eget nutidsliv. Der er vægt på forståelse af 1800-tallet og industrialiseringen set med børn og unges øjne.

Den redigérbare lektionsplan og bilag kan downloades i Internet Explorer eller ved at åbne i ny fane ved at højreklikke på lektionsplanen.
Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Bør børn arbejde?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan inddele historien efter principper for overblik
  • Eleven har viden om principper for inddeling af historien

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden

  • Eleven kan identificere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kendetegn ved historiske problemstillinger
  • Eleven kan læse historiske kilder og udtrykke sig mundtligt og skriftligt om deres indhold og formål
  • Eleven har viden om fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur

Materialer

  • Poulsen, Jens Aage: Hit med historien 5, Gyldendal, 2003
  • Poulsen, Jens Aage og Grubb, Ulrik: Historie 6, Gyldendal, 2014
  • Pedersen, Lynglund og Lyngse: Plads til os alle 6 – lidt arbejde skader ikke, 1998 
  • Andersen, Tanja: Industrialisering, 2016 (Bilag 1)
  • Andersen, Tanja: Tyendelov og Skudsmålsbog, 2016 (Bilag 2)
  • Andersen, Tanja: Rollelæsning, 2016 (Bilag 3)
  • Andersen, Tanja: Børnearbejde og industrialisering, 2016 (Bilag 4)
  • Andersen, Tanja: Rød-Gul-Grøn: Plads til os alle – lidt arbejde skader ikke (Bilag 5)

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close