Headerbillede til aktivitetshæftet Brug dit museum!

Written by 22:12 Læremidler

Brug dit museum!

Inspirationshæfte med inspiration til at bruge de omkringliggende museer i undervisningen.

Nationalmuseet har i samarbejde med HistorieLab, i forbindelse med projektet Nye Veje, udgivet publikationen ”Brug dit museum!”.

Publikationen er et inspirationshæfte til skoler og museer. Hovedformålet er at give lærere inspiration til at bruge de omkringliggende museer på egen hånd i deres undervisning. Yderligere har hæftet også til formål at give museerne inspiration til sådanne forløb og ideer til skolernes alternative brug af museets samlinger og områder.

Inspirationsmateriale til lærere

Læs aktivitetshæftet gratis her

Der er for eksempel inspiration til at lade eleverne være miniguider og eksperter på museet, samt inspiration til brug af byrummet og undervisning i lokalhistorie.

Det nationale projekt Nye Veje afsluttedes den 20. april 2017 med seminaret ”Nye veje i den åbne skole”, hvor publikationen også blev introduceret. Projektet har været forankret hos Nationalmuseet som projektejer og projektkoordinator med deltagelse af museer både uden for og inden for Nationalmuseets organisation. HistorieLab har støttet projektet økonomisk og været samarbejdspartner i det generelle udviklende og koordinerende projektarbejde samt bidraget til publikationen.

Baggrund for projektet

Projektet Nye vejes udgangspunkt var, at syv samarbejdende museer etablerede en række lærende partnerskaber på tværs af skoler og kulturhistoriske museer for sammen at udvikle nye og bæredygtige undervisningskoncepter. Herefter er en række konkrete initiativer blevet udviklet, afprøvet og evalueret sammen med lærere og elever.

Projektet har samtidig haft til formål at udfordre museernes ’vanetænkning’. Museumsundervisningen skal tænkes ud af faste rundvisnings- eller workshop- rammer og ud af vante fagprofiler. Målet med projektet er på tværs af de samarbej- dende museer at udvikle nye undervisningsformer, som rækker ud over det gængse undervisningsforløb, den gængse rundvisning eller workshop, og som tager afsæt i skolernes behov i relation til den nye skolereform.

Samarbejdet mellem de forskellige museer har bidraget til, at der blev tænkt på tværs af kulturhistoriske emner, samlinger og museumsstørrelser. Det har sikret den geografiske forankring af projektet og dets resultater rundt om i landet, samt at der i de konkrete tiltag er taget højde for forskellige økonomiske og organisatoriske virkeligheder. Samarbejdsmuseernes partnerskab med skoler rundt om i landet har givet et godt indblik i skolernes daglige arbejde og sikret, at projektets tiltag bredt tilgodeser grundskolernes ønsker og behov.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close