I 2023-2026 bidrager HistorieLab til Erasmus+ projektet Contested Histories – Monument(al) challenges MONCHAL.

Projektets formål
I løbet af 2023 har projektet sendt spørgeskemaer ud til lærere, lærerstuderende og læreruddannere fra alle deltagende lande, som et grundlag for at få besvaret, hvordan undervisning i følsomme, omstridte og kontroversielle historieemner opleves i praksis. I løbet af 2024 gennemføres en større analyse af spørgeskemaundersøgelsen. Denne vil bl.a. blive brugt til at udvikle nye læremidler, forløbsplaner og kurser. De første kurser der har til formål at klæde europæiske lærere på til at afholde nationale kurser i håndtering af omstridte historiske emner er afholdt.
Projektperiode
Projektet løber over perioden 2023-2025.
Undervisningsmaterialer
På denne side finder du links til undervisningsmaterialer, der tager udgangspunkt i monument(ale) udfordringer eller ej. Materialerne er udarbejdet af som en del af dette projekt.
Undervisningsmaterialerne introducerer nye pædagogiske metoder, som lærere kan tilpasse og videreudvikle. Materialerne giver undervisere, i både formelle og uformelle rammer, de nødvendige ressourcer og retningslinjer for at tackle udfordringerne ved at undervise i følsomme og komplekse historiske emner.
Lektionsplaner til lærere
Som led i projektet er der udviklet en række lektionsplaner til forskellige historiske cases, statuer og monumenter, som er forbundet med følsomme og omstridte historiske emner.
Ønkser du at læse mere om lektionsplanerne, finder du materialet her:
Indholdet retter sig både mod indskoling og mellemtrinnet.
Udover selve aktiviteterne indeholder lektionsplanerne baggrundsinformationer og kildemateriale.
Medarbejdere
Her kan du se hvilke medarbejdere, der er tilknyttet projektet.