Foto: Mette Nørregaard Christensen står i porten i Danevirke. Porten er den som handlende, rejsende, fattige og rige, konger med følge og alle andre godtfolk har passeret. Et mægtigt anlæg på tværs af landet.

Written by 14:34 Nyheder

Dansk-tysk vikinge-samarbejde i børnehøjde

Formidling af sammenhængende fortælling om vikingetiden til danske og tyske elever.

Læs om et nyt og spændende projekt med fokus på et dansk-tysk vikinge-samarbejde i børnehøjde mellem Kongernes Jelling, Danevirke Museum og Wikinger Museum Haithabu (Hedeby) samt Europa Universitet Flensburg (EUF) og UCL Jelling samt HistorieLab. Formålet med projektet er at formidle en sammenhængende fortælling om vikingetiden til danske og tyske elever med udgangspunkt i undervisningsmaterialer.

Mette Nørregaard Christensen står i porten i Danevirke. Porten er den som handlende, rejsende, fattige og rige, konger med følge og alle andre godtfolk har passeret. Et mægtigt anlæg på tværs af landet.

Dansk-tysk vikinge-samarbejde

Kongernes Jelling, Danevirke Museum og Wikinger Museum Haithabu (Hedeby) samarbejder om at skabe en fælles formidling af vikingetiden på dansk og tysk til skolebørn på 4.-6. klassetrin.

Undervisningsforløbet udvikles i samarbejde med Europa Universitet Flensburg (EUF) og UCL Jelling samt HistorieLab. Det er første gang, at museerne og eksperter fra læreruddannelserne samt pædagoguddannelserne samarbejder på tværs af grænsen for at udvikle historieformidling. Projektet modtager støtte af INTERREG-Deutschland-Danmarks Borgerprojektfond på godt 65.000 Euro svarende til ca. en halv million kroner.

Indenfor projektet ”Historielæring i Gudruns fodspor” produceres et fælles hæfte og digitalt materiale til skoleundervisningen. Derudover suppleres der med særlige nye besøgsforløb ved fortidsminderne fra vikingetiden. De tre museer vil dertil bygge videre på historien om ”Gudruns Rejse”, som handler om en pige på Harald Blåtands tid. Historien har været genstand for en fælles animationsfilm i 2022.

Målet med projektet er at animere til grænseoverskridende besøg hos den fælles kulturarv, som i dag er UNESCO-verdensarv. Med Gudrun i bagagen, og med støtte fra Region Sønderjylland-Schleswigs transportpuljen, kan skoleklasser fra Slesvig-Holsten tage til Jelling og omvendt kan elever fra Danmark tage til Danevirke og Hedeby. Her vil de lære den grænseoverskridende historiske og kulturelle sammenhæng at kende. Mette Nørregaard Christensen, lektor ved UCL Jelling og HistorieLab, uddyber:

Projektet handler om at formidle en sammenhængende fortælling om vikingetiden til danske og tyske elever. Der skal udvikles nye undervisningsmaterialer og ideerne skal prøves af sammen med tyske elever, der kommer på besøg på Kongernes Jelling, og danske elever skal besøge Hedeby og Danevirke på den tyske side af grænsen. Det er et meget spændende samarbejde, der både handler om formidlingen af stedernes historie, men som også skal styrke elevernes oplevelse af den fælles dansk-tyske kulturarv.
Mette Nørregaard Christensen, Lektor ved UCL Jelling
Mette Nørregaard Christensen
Lektor, UCL Jelling

“Projektet handler om at formidle en sammenhængende fortælling om vikingetiden til danske og tyske elever. Der skal udvikles nye undervisningsmaterialer og ideerne skal prøves af sammen med tyske elever, der kommer på besøg på Kongernes Jelling, og danske elever skal besøge Hedeby og Danevirke på den tyske side af grænsen. Det er et meget spændende samarbejde, der både handler om formidlingen af stedernes historie, men som også skal styrke elevernes oplevelse af den fælles dansk-tyske kulturarv.”

Fra 2025 vil Gudrun tage børn i 9- til 12-års-alderen med på en rejse, hvor de får et indblik i livet og historien i vikingetiden. Ved hjælp af undervisningsmaterialet lærer børnene hendes verden at kende, inden de selv rejser i Gudruns fodspor til et af museerne. Her bliver historien håndgribelig ved hjælp af forskellige aktiviteter. Morten Teilmann Jørgensen, museumschef på Kongernes Jelling, forklarer:

“Hvis fortællingen om Harald Blåtand og vikingerne nord og syd for grænsen skal sætte sig i børnenes hoveder og kroppe, så kræver det moderne historieformidling der er for alle sanser. Derfor vil vi lægges stor vægt på hands on-aktiviteter, hvor eleverne skal røre og gøre.”

For Danevirke Museums leder, Lars Erik Bethge, er det grænseoverskridende perspektiv med til at løfte formidlingen af den fælles dansk-tyske kulturarv. Han fortæller:

“Vi er utroligt glade for INTERREG-støtten via Region Sønderjylland-Schleswig. Uden den vil vi ikke have kunnet realisere dette projekt. Nu har vi mulighed for at løfte denne opgave og profitere af de forskellige faglige ekspertiser indenfor historieforskning, arkæologi, undervisning, formidling, markedsføring og dansk-tysk historieformidling, de involverede institutioner hver især ligger inde med. Det her er ikke set før.”

I det nye dansk-tyske undervisningsmateriale vil pigen Gudrun fra animationsfilmen ”Gudruns Rejse” føre skoleeleverne gennem vikingetidens verden i Hedeby, Danevirke og Jelling. Illustrationerne leveres af den danske tegner Bjørk M. Friis.

Mere om projektet

Find mere information om projektet på TV Syds hjemmeside her

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close