Problemstilling
Hvordan hænger fortid og nutid sammen i forhold til De Olympiske Lege?
Præsentation og begrundelse
Flere gange i løbet af elevernes skoletid vil de opleve et massivt fokus rettet mod en specifik sportsbegivenhed, der vedrører hele verden. Uanset om man interesserer sig for sport eller ej, vil OL som begivenhed mindst hvert andet år fylde alle medier. I faget historie kan man med dette korte forløb give eleverne i indskolingen en første forklaring på historien bag De Olympiske Lege. Eleverne præsenteres via en simpel tekst (bilag 2) for baggrunden for, sammenhængen mellem og forskellen på Antikkens Olympiske Lege og De Moderne Olympiske Lege. Hertil udfordres de ved simple refleksioner over begreberne ’citius’, ’altius’, ’fortius’ (hurtigere, højere, stærkere).
Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.
Kompetenceområde/-mål
Kronologi og sammenhæng
Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv
- Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden
- Eleven har viden om relativ kronologi
- Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
- Eleven har viden om fællesskaber før og nu
Kildearbejde
Eleven kan anvende kilder til at opnå viden om fortiden
- Eleven kan læse enkle historiske kilder og udtrykke sig sprogligt enkelt om deres indhold
- Eleven har viden om enkle fagord og begreber og historiske kilders formål og struktur
Materialer
- Andersen, Michael Greis: ”De Olympiske Lege”, 2016. Teksten er baseret på informationer fra Zakarias, Else: ”OL – De Olympiske Lege”, iBureauet/Dagbladet Information/Faktalink 2012. Teksten er vedlagt som bilag 2.
- Barrondo, Erick: ”Udtalelse om OL-medalje”. Indgår i bilag 3.
- Den Internationale Olympiske Komité: “Best Bits of the London 2012 Olympics | Highlights”, Youtube.com, 2012
- “Tovtrækning Danmark/Sverige ved OL I Paris 1900”, foto. Indgår i bilag 3.