Written by 11:36 Uv-forløb 3.-4. klasse

Det gamle Egypten

Undervisningsforløb om hverdagslivet i det gamle Egypten samt forskelle og ligheder på i dag og den gang.

Problemstilling

Hvordan adskiller livet i Det gamle Egypten sig fra livet i dag?

Præsentation og begrundelse

I dette forløb skal eleverne arbejde med levevilkår og samfundsstrukturer i Det gamle Egypten ca. 3000-300 f.v.t. De lærer blandt andet om dagliglivet, farao og bønder, pyramider og begravelsesritualer, hieroglyffer, og kanonpunktet “Tutankhamon”. I forløbet arbejder eleverne med tekster og videoer, og de bearbejder materialet ved hjælp af forskellige begrebs- og refleksionsopgaver. Forløbet afsluttes med et rollespil, som eleverne selv er med til at udvikle, ud fra hvad de har lært undervejs.

Målet er, at eleverne efter forløbet har kendskab til levevilkår og samfundsstrukturer i Det gamle Egypten og kan sammenligne disse forhold med deres eget hverdagsliv i dag.

Forløbet er udarbejdet af Sandra Koch Halskov.

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er længere (9-14 lektioner)

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskaber med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber før og nu
  • Eleven kan beskrive ændringer i magtforhold og samfundsstrukturer over tid
  • Eleven har viden om magtforhold og samfundsstrukturer før og nu
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Historiebrug

Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historien

  • Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier
  • Eleven har viden om historiske scenarier

Materialer

  • Boase, Wendy: “Det gamle Ægypten”, Gyldendal 1977 s. 22-23.
  • Byrjalsen, Inger: “Det gamle Egypten”, Gyldendal 2006.
  • Clio Online: “Historiefaget 3.-6. klasse”, www.historiefaget.dk – titlen på de forskellige undersider, der anvendes, fremgår af lektionsplanen.
  • Haslam, Andrew og Parsons, Alexandra: “Andre kulturer – Det gamle Egypten”, s. 16-17 (kapitlet “Fra farao til arbejder”).
  • Millmore, Mark: “Hieroglyphic Typewriter“.
  • Nationalmuseet: “Det gamle Egypten: egypterne og de døde“, 2014 (video).
  • Shuter, Jane: “Det gamle Egypten, Flachs 2000.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close