På denne side finder du et eksempel på en digital fortælling, der knytter an til projektet Brug af smartphones i historieundervisningen.
Er du interesseret i at læse mere om resultatet af projektet, kan du dykke ned i denne RADAR-artikel.
Eksempel på digital fortælling
På denne side præsenteres et konkret eksempel på digital fortælling, som er en del af projektet Brug af smartphones i historieundervisningen. Her kan du se, hvordan udskolingselever har anvendt mobiltelefoner til at skabe korte videofortællinger (3–5 minutter), der formidler lokalhistoriske eller mikrohistoriske fænomener og samtidig placerer dem i et større historisk perspektiv. HistorieLab+1
Projektet har involveret tre klasser i Vejle Kommune i perioden efteråret 2023 til foråret 2024, og resultatet kan studeres nærmere i denne digitale fortælling. HistorieLab
For en dybere forståelse af projektets læringserfaringer og didaktiske muligheder, henvises der til tidsskrift-artiklen “Om at skabe historie med mobiltelefonen”, hvor erfaringer fra eksperimentet præsenteres. Artiklen skitserer konkrete pædagogiske forslag til at gennemføre lignende undervisningsforløb, der fremmer elevernes undersøgende og historieskabende arbejde.
Faglig hjælp til produktion af video om historie i nærområdet
Denne vejledning giver inspiration til det historiefaglige arbejde med lokale emner. Her kan du finde idéer, metoder og spørgsmål, der hjælper eleverne med at undersøge nærområdets historie og omsætte deres viden til en kort digital fortælling.
Teknisk hjælp til videoproduktion i Wevideo
Her finder du vejledning i at bruge WeVideo som redskab til at optage, redigere og producere digitale fortællinger. Materialet giver trin-for-trin hjælp til de mest centrale funktioner, så elever og lærere let kan komme i gang med at skabe egne film.
Projektdeltagere
Sammen om historie
Er du yderligere interesseret i at lære mere om arbejdet med nærområdet, kan du se denne video med Jens Pietras og Jens Aage Poulsen.