Banner til undervisningsforløb om EUs historie

Written by 13:37 Uv-forløb 7.-9. klasse

EUs historie

Undervisningsforløb om EU og historiske problemstillinger om EU og Danmark.

Problemstilling

Hvorfor opstod der et behov for EU og er behovet det samme i dag?

Præsentation og begrundelse

Forløbet tager eleverne med på en rejse tilbage til EUs oprindelse: Kul- og stålunionen og giver dem en forståelse for den udvikling som unionen har undergået. Der er i forløbet lagt vægt på de overordnede historiske linjer for EU samt at eleverne stifter bekendtskab med EUs beslutningsproces.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Kompetenceområde/-mål

Historie
Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
  • Eleven har viden om historisk udvikling
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Samfundsfag
Politik

Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt og komme med forslag til handlinger

  • Eleven kan redegøre for samspil mellem beslutningsprocesser i EU og i Danmark
  • Eleven har viden om hovedtræk i EU’s udvikling og beslutninger i EU

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close