Historiefagets etiske dimension – hvad er det?

Written by 22:25 Forside-header, RADAR 2025

Historiefagets etiske dimension – hvad er det?

Formidlingsartikel om rigsfællesskabet som et fælles dannelsesprojekt.

Artiklen præsenterer de centrale teoretiske tilgange til historiefagets etiske dimension i den internationale historiedidaktiske forskning og diskuterer på den baggrund betydningen af den etiske dimension for historiefaget i grundskole og læreruddannelse. 

Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.

Hent artiklen som pdf her

Artiklens indhold

Vi lever i en tid, hvor grænserne mellem fortid og nutid synes at udviskes. Nationalistiske strømninger, brud på menneskerettigheder og diskrimination i nationalstatens navn præger igen den globale dagsorden. Dét kalder på refleksion og ikke mindst på historiefagets særlige rolle i samfundet.

Historie er mere end blot kronologi og begivenheder. Det er et fag, der hjælper os med at forstå verden – og dermed os selv – gennem kritisk tænkning, perspektivbevidsthed og refleksion over menneskelige valg og værdier. Som historielærer har vi et ansvar for at vise, hvordan historien rækker ind i nutiden og hvorfor det betyder noget.

I denne artikel sætter forfatteren, Maren Lytje, lektor og ph.d. ved Professionshøjskolen UCN, fokus på historiefagets etiske dimension og viser, hvordan vi aktivt kan inddrage etiske overvejelser i undervisningen. Med inspiration fra international historiedidaktik præsenteres konkrete tilgange og undervisningsidéer, der styrker elevernes evne til at forholde sig til komplekse, globale problemstillinger samt deres egen rolle som borger i et demokratisk samfund.

Artiklen inviterer til refleksion over spørgsmål såsom:

  • Hvilket ansvar har historielæreren i en tid med voksende polarisering?
  • Hvordan kan historieundervisning fremme demokratisk bevidsthed og globalt medborgerskab?
  • Hvad vil det sige at arbejde med etik i historie?

Vi håber, at artiklen kan inspirere til både faglig udvikling og vigtige samtaler i klasselokalet såvel som i lærerfællesskabet.

Hent artiklen

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close