Sæt kryds i kalenderen den 23. eller 24. oktober 2024, når Historielærernes dag 2024 løber af stablen under overskriften “Danmarks historie fra nye vinkler”. Læs mere her og tilmeld dig i enten Jelling eller Roskilde.
Årlig temaeftermiddag
Der er mange gamle travere i historiefaget. Vi giver dem nyt liv, gennem nye perspektiver i forskellige tider og rum. Vi ser nærmere på enevældige konger, stavnsbånd og bondeliv samt folkets og demokratiets udvikling. På konferencen får du faglig sparring og konkret inspiration til din historieundervisning.
Om du er underviser, formidler eller studerende i faget historie generelt, særligt historielærere i grundskolen, er du mere end velkommen til at deltage enten i Roskilde eller Jelling.
Praktisk information
Sted: UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole, Campus Jelling, og Professionshøjskolen Absalon i Roskilde
Dato: Onsdag den 23. oktober 2024 og torsdag d. 24. oktober 2024
Program for dagen
8.45 – 9.30 Morgenkaffe og mulighed for at møde forlagene
9.30 – 9.45 Velkomst og sang
9.45 – 10.30 Nyt perspektiv på Frederik 5. – den elskværdige europæer
v/ historiker og forfatter Søren Mentz
10.30 – 10.40 Pause – kort besøg ved forlag og stande
10.40 – 11.30 Dengang vi var bønder – kanonpunktet Stavnsbåndets ophævelse i et
antropologisk og bæredygtigt perspektiv
v/ ph.d. Margit Eva Jensen og underviser på læreruddannelsen
11.30 – 11.40 Pause – kaffe og frugt. Kort besøg ved forlag og stande
11.40 – 12.35 Workshop-runde 1 á 55 minutter
12.35 – 13.20 Frokost. Besøg ved forlag og stande
13.20 – 14.15 Workshop-runde 2 á 55 minutter
14.15 – 14.45 Kaffe og kage. God tid til at besøge forlag og stande
14.45 – 15.30 Sæt ild i historietimen med nye blik på fortiden!
v/ ph.d. René Karpantschof, historiker og forfatter
15.30-15.40 Afrunding – farvel og på gensyn!
Workshops
A. AI i historieundervisningen
Jelling: v/ Esben Bækkelund Jensen, lærer og pædagogisk it-konsulent i CFU VIA
Roskilde: v/ Daniel Ingebrigtsen, lærer og pædagogisk it-konsulent i CFU Absalon
Styrk dine elevers kildekritik og historiebevidsthed med konkrete og tilgængelige AI-redskaber. Vi tager afsæt i kontrafaktion i forhold til at bruge teknologien meningsfuldt i historiefaget.
B. Folkedrab på skoleskemaet
v/ Solvej Berlau og Stine Thuge, undervisere og lærebogsforfattere
Undervis om Holocaust og andre folkedrab. Med udgangspunkt i undervisningsbogen ”Vejen til folkedrab” arbejder vi i denne workshop med konkrete forslag til øvelser til brug i klasseværelset.
C. Historiske sange fra Højskolesangbogen
v/ Stefan Teilmann Laub Nielsen, lektor og underviser på læreruddannelsen
En historisk sang kan fortælle os om den fortid, som den beskriver, og den samtid, som den blev til i. Historiske sange er ikke fra 1800-tallet – der skrives nye sange om historien, og nye melodier kommer til. Syng, lær og reflekter i fællesskab. Workshoppen giver inspiration til forskellige historiske sange til forskellige historiske emner og temaer – med helt nye perspektiver.
D. Praksisorienterede tilgange til kildemateriale med Gammel Estrup, Danmarks Herregårdsmuseum
v/ Anders Sinding, museumsinspektør, Gammel Estrup, Danmarks Herregårdsmuseum
Som deltager på denne workshop inviteres du til selv at vække fortidens kilder til live gennem praksisorienteret arbejde med 1700-tallets skriftlige og ikke-skriftlige kildemateriale. Du præsenteres for forskellige tilgange og ressourcer til livet under stavnsbåndet, som anvendes på Gammel Estrup, Danmarks Herregårdsmuseum, til at konkretisere begivenheder og begreber.
E. Brug genstandene omkring dig som kilder i 3.-9. klasse
v/ Falihos – Foreningen af lærere i historie og samfundsfag
Husker du genstande i din undervisning? På workshoppen vil medlemmer af Falihos’ bestyrelse inspirere dig til, hvordan hverdagsting kan indgå som læremidler i din historieundervisning.
F. Israel-Palæstina-konflikten: Hvordan kan vi undervise i begge perspektiver, udlægninger og fortællinger?
v/ René Bank Isager, lærebogsforfatter og master i Mellemøststudier
På denne workshop vil vi komme med konkrete, praksisnære eksempler på, hvordan man kan arbejde med Israel-Palæstina-konflikten på en måde, der inddrager begge parters perspektiver, fortællinger og udlægninger af konflikten. Der vil blive anvendt både skriftlige og ikke-skriftlige kilder til dette formål. Workshoppen vil også kigge på, hvor afgørende valget af ord og begreber er, når man arbejder med konflikten.