Undervisningsforløb om den tidlige middelalder

Written by 11:26 Uv-forløb 5.-6. klasse

Historier om Danmark – Den tidlige middelalder

Hvilket billede kan der tegnes af Danmark i den tidlige middelalder?

Dette undervisningsforløb handler om den tidlige middelalder. Hvordan så Danmark ud politisk og religiøst? Hvad med monarkiets rolle?
Forløbet henvender sig til 5.-6. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Perioden ca. 1050 – 1350, som i Historien om Danmark kaldes ”Den tidlige middelalder”, betegnes i europæisk sammenhæng som højmiddelalderen. Det er en epoke, hvor der skete markante forandringer i dansk historie, politisk, økonomisk, socialt og kulturelt.

I begyndelsen af perioden tilhørte den reelle magt nogle få gamle stormandsslægter som f.eks. Hvide-slægten på Sjælland. Mænd fra disse slægter valgte kongerne. For at blive valgt til konge var der tradition for, at man var af kongelig slægt. Som følge af giftemål på tværs af slægterne var der som regel flere, der mente, at de var berettiget til at overtage tronen. Det førte ofte til konflikter, borgerkrige og mord på konger og potentielle tronkandidater. Således blev Knud (den Hellige) myrdet i 1086 af jyske stormænd. I 1130’erne fik kong Erik Emune sin medkonge Harald Kesja myrdet og for at være på den sikre side, dræbte han også Haralds sønner. I det hele taget var begyndelsen af perioden en urolig og utryg tid, hvor lederne af stormandsslægterne bedst kan karakteriseres som krigsherrer, og hvor det kan diskuteres, i hvilken grad Danmark var en samlet stat.

Forholdene ændrede sig. Det skyldtes bl.a. et stadig tættere samarbejde mellem konge og kirke. Kongen havde brug for kirken for at legitimere sin magt, og kirken havde brug for kongen til at beskytte sig. Samarbejdet betød, at begge institutioner etablerede sig med mere magt på stormændenes bekostning. Et markant eksempel er samarbejdet mellem Valdemar den Store og biskop Absalon i anden halvdel af 1100-tallet, som indleder den såkaldte Valdemarstid, hvor kongerne leder korstog og erobrer store landområder i det nuværende Nordtyskland, Polen og de baltiske lande langs Østersøen. I 1241 udsteder Valdemar Sejr Jyske Lov. Dermed havde kongen også fået den lovgivende magt. Da Valdemar Sejr døde samme år var tronfølgen ikke helt på plads, og så blev der igen ballade.

Arbejdet med perioden kan give eleverne forståelse af og mulighed for at reflektere over, hvordan magt og ret og forholdet mellem stat og individ var væsentlig anderledes i den tidlige middelalder end i dag. Materialet kan også bruges til at diskutere begreber som årsager og konsekvenser og hvem eller hvad, der skaber forandringer i historien.
Forløbet er udarbejdet med udgangspunkt i DR’s serie Historien om Danmark.

Udarbejdet af:
Jens Aage Poulsen
Marie Bonde Olesen
Steen Chr. Steensen

Undervisningsforløb om den tidlige middelalder

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvordan var det at leve i et land, hvor nogle få, konger, kirke og stormænd, bestemte det hele?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan sammenligne væsentlige træk ved historiske perioder

  • Eleven kan placere historiske perioder i absolut kronologisk sammenhæng
  • Eleven har viden om historiske perioders tidsmæssige placering
  • Eleven kan identificere brud og kontinuitet i historien
  • Eleven har viden om væsentlige træk ved historiske perioder
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Kildearbejde

Eleven kan med afsæt i enkle problemstillinger anvende kildekritiske begreber til at redegøre for fortolkninger af fortiden

  • Eleven kan identificere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kendetegn ved historiske problemstillinger
  • Eleven kan formulere enkle historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kriterier for opstilling af enkle historiske problemstillinger
  • Eleven kan bruge kildekritiske begreber i arbejdet med historiske spor, medier og andre udtryksformer
  • Eleven har viden om kildekritiske begreber
  • Eleven kan vurdere brugbarheden af historiske spor, medier og andre udtryksformer til at belyse historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om kildekritiske begreberHistoriebrug
  • Eleven kan fortælle om centrale bibelske fortællinger
  • Eleven kan udtrykke sig om indholdet af de bibelske fortællinger
  • Eleven har viden om centrale bibelske fortællinger

Historiebrug

Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum

  • Eleven kan analysere brug og funktion af fortalt historie
  • Eleven har viden om særtræk ved fortalt historie

Materialer

  • Forløbet inddrager afsnittet ”Den tidlige middelalder” fra DR’s serie Historien om Danmark, og indeholder materialer fra DR’s undervisningssite Tidlig middelalder. Det drejer sig om filmklip fra Historien om Danmark, billedmateriale og tekster. Sitet kræver UNI-login. Ud over forslag til lektionsplan m.m. rummer forløbet ideer til undervisningen, opgaver og aktivitetsforslag samt forslag til museer m.m., der dækker perioden. De kan anvendes sammen med de analoge materialer og digitale portaler, som klassen har til rådighed.
  • DR: De første skriftlige fortællinger
  • DR: Absalon: Fup og fakta
  • DR: Mystiske Dagmar

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close