Holocaust er nu en del af kanonlisten – men hvad indebærer det for undervisningen i folkeskolen?
Denne artikel sætter fokus på Danmarks unikke erfaring med Holocaust, med særlig vægt på Jødeaktionen i oktober 1943. Den præsenterer en række nuancerede didaktiske overvejelser og konkrete forslag til, hvordan historielærere kan tilrettelægge undervisningen om Holocaust. Forslagene bygger på anbefalinger fra International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA) og er tilpasset de danske mål og rammer for historieundervisning. Artiklen rundes af med en oversigt over centrale didaktiske fokuspunkter samt en samling af frit tilgængelige undervisningsmaterialer, der kan støtte undervisningen.
Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.
Artiklens indhold
Nye perspektiver for historielærere
Med Holocausts optagelse på kanonlisten stilles der nye krav til danske historielærere om at forholde sig didaktisk og fagligt til formidlingen af dette komplekse og følsomme emne til børn og unge. Hvor mange europæiske lande har opbygget en langvarig og systematiseret tradition for holocaustundervisning, har dette i mindre grad været tilfældet i Danmark. Det skyldes formentlig både, at undervisning i Holocaust først blev gjort obligatorisk i 2023, samt en udbredt forestilling om, at Holocaust kun i begrænset omfang angik Danmark – og da primært som en fortælling om redningen af de danske jøder i oktober 1943.
På den baggrund har Anna Kristin Smith udarbejdet en artikel målrettet historielærere, som tilbyder konkrete forslag til, hvordan man i undervisningen kan arbejde med – og nuancere – fortællingen om Danmarks rolle i Holocaust. Forslagene tager udgangspunkt i Faghæfte for historie samt i anbefalinger fra International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA), en af de førende internationale aktører inden for holocaustundervisning. Artiklen giver dermed mulighed for at integrere både internationale erfaringer og særlige danske perspektiver i undervisningen.
Artiklen kan forhåbentlig tjene som inspiration for lærere, der ønsker at styrke deres undervisning i emnet. Indholdet præsenteres dels som overordnede tematiske og didaktiske tilgange, dels i form af en række frit tilgængelige undervisningsmaterialer. Disse kan anvendes uafhængigt af, hvilke digitale platforme eller læremidler den enkelte skole benytter.