Written by 0:25 Forside-header, RADAR 2025

Hvad kommer natur og klima historieundervisningen ved?

Ny RADAR-artikel til historielærere: Sådan får du klima og naturgrundlag ind i undervisningen – uden at øge stofmængden

Artiklen undersøger, hvorfor klima og naturgrundlag sjældent inddrages som væsentlige faktorer i historieundervisningen – og viser, hvordan det kan ændres uden at øge stofmængden. Med udgangspunkt i en mindre undersøgelse præsenteres forklaringer på den nuværende praksis og konkrete idéer til, hvordan lærere kan lade klima spille en naturlig rolle i historiefaget. Målet er at styrke elevernes forståelse af samspillet mellem natur, samfund og historie – og dermed deres blik for fortid, nutid og fremtid.

Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.

Hent artiklen som pdf her

Artiklens indhold

Sådan får du klima og naturgrundlag ind i undervisningen – uden at øge stofmængden

Den globale opvarmning, tab af biodiversitet og ekstreme vejrfænomener fylder med rette i naturfagene. Men historien er fuld af eksempler på, hvordan klima og naturgrundlag påvirker menneskers livsvilkår, idéer, magtforhold og kulturmøder. Når vi lader klima spille med i historiefaget, skærper vi elevernes forståelse af sammenhænge mellem fortid, nutid og fremtid.

I denne RADAR-artikel præsenteres en mindre undersøgelse af, hvordan klima og naturgrundlag typisk vægtes i historieundervisningen – og hvorfor emnet ofte nedtones i forhold til politiske og økonomiske forklaringer. Du får konkrete bud på, hvordan du kan ændre det i praksis med enkle greb, der ikke kræver ekstra pensum.

Det får du i artiklen

  • Kortlægning af praksis: Hvad fylder – og hvad overses – når lærere planlægger og evaluerer historieforløb?

  • Hvorfor sker det? Didaktiske og læremiddelmæssige forklaringer på, at klima sjældent tænkes ind som væsentlig faktor.

  • Konsekvenser for eleverne: Hvad mister de af overblik og årsag–virkning, når naturgrundlaget ikke er med i fortællingen?

  • Konkrete ideer: Plug-and-play-forslag til at integrere klima og naturgrundlag i velkendte forløb – uden at udvide stoffet.


Sådan kan du arbejde med klima i historie – uden mere stof

  • Skift forklaringsnøglen: Lad mindst ét delspørgsmål i forløbet belyse, hvordan klima/naturgrundlag påvirker begivenhederne (fx befolkning, handel, teknologi, magt).

  • Brug dobbeltspor: Kombinér politiske og økonomiske forklaringer med en “miljølinse”, så eleverne ser flere årsager og konsekvenser.

  • Tidsbroer: Afslut forløb med en kort “nutidsvinkel” (2–5 min.), hvor eleverne spejler fortidens klimaerfaringer i aktuelle temaer.

  • Kilder i øjenhøjde: Inddrag kort, vejrdata, rejsebeskrivelser eller billeder af landskaber som supplement til tekstkilder.

  • Evaluer relationsforståelse: Lad eleverne redegøre for samspil mellem natur, samfund og idéer – ikke kun begivenheder og personer.


Hvorfor er det vigtigt?

Når klima og naturgrundlag får en legitim plads i historiefaget, styrkes elevernes kronologiske overblik, kildekritik og kompetence til at tænke i flere forklaringsniveauer. Det gør dem bedre til at forstå, hvorfor samfund opstår, forandres – og nogle gange bryder sammen.


Målgruppe

Historielærere i grundskolen, fagteams og pædagogiske ledere, der ønsker konkrete, realistiske greb til at opdatere eksisterende forløb.

Hent artiklen

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close