Undervisningsforløb om hvor kvinderne blev af

Written by 14:02 Uv-forløb 3.-4. klasse

Hvor blev kvinderne af?

Hvorfor hører vi mindre til kvinderne?

Dette undervisningsforløb har fokus på vigtige historiske kvinder og stiller spørgsmålet: hvorfor har vi ikke hørt mere om dem?
Forløbet henvender sig til 3.-4. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Der er mange årsager til, at kvinder gennem historien er blevet overset og glemt. I sammenligning med det mandlige persongalleri fylder kvinder ikke ret meget i historiebøger, film m.m. Det er vigtigt, at eleverne allerede tidligt i deres skolegang og i faget historie får fokus på dette paradoks – og ikke mindst reflekterer over misforholdet. Heldigvis har nogle kvinder trods alt fundet vej ind i historieskrivningen og i de senere år, har der været større fokus på at fortælle om dem. Det er disse kvinder, der med dette forløb kan blive trukket frem i lyset.

Forløbet er udarbejdet af Michael G. Andersen.

Undervisningsforløb om hvor kvinderne blev af

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb til 3.-4. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvorfor optræder der relativt få kvinder som centrale personer i både Verdens- og Danmarkshistorie?

Kompetenceområde/-mål

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan relatere ændringer i hverdag og livsvilkår over tid til eget liv

  • Eleven kan sammenligne tidlige tiders familie, slægt og fællesskab med eget liv
  • Eleven har viden om fællesskaber med før og nu
  • Eleven kan placere elementer fra historien tidsmæssigt i forhold til hinanden
  • Eleven har viden om relativ kronologi

Historiebrug

Eleven kan fortælle om, hvordan mennesker er påvirket af og bruger historie

  • Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier
  • Eleven har viden om historiske scenarier

Materialer

  • www.historiefaget.dk fra forlaget Clio
  • Hvis skolen ikke abonnerer på historiefaget.dk, kan undervisningsforløbet i sin struktur foregå med analog eller andre digitale materialer. Dette vil dog give underviseren en noget større planlægningsbyrde.

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close