Undervisningsforløb om krakket på Wall Street

Written by 15:10 Uv-forløb 7.-9. klasse

Krakket på Wall Street

Hvad gik galt?

Dette undervisningsforløb handler om krakket på Wall Street i 1929. Hvad er årsagerne til krakket og kunne de være forudset? Er der stadig spor af konsekvenserne af krakket i dag?
Forløbet henvender sig til 7.-9. klassetrin, og lektionsplanen kan downloades nederst på siden.

Præsentation og begrundelse

Forløbet her er tænkt som en perspektivering til kanonpunktet ”Kanslergadeforliget”, hvor danske politikere i 1933 lavede det historiske forlig, der skulle redde Danmark ud af krisen, som var direkte forbundet med krakket på Wall Street i 1929. Det er dog vigtigt, at eleverne forstår, hvorfor krisen opstod, og derfor vægtes selve Krakket på Wall Street højt i dette forløb. Sekundært arbejder eleverne med konsekvenserne i Danmark.

Forløbet er tværfagligt i historie og samfundsfag, og der er i samfundsfag særlig fokus på de økonomiske begreber og mekanismer, mens der i historie er vægt på de sammenhænge, der er mellem international og national historie. Dette er med til at gøre eleverne bevidste om, at vi er påvirket af andre nationer rundt omkring i verden og giver desuden anledning til at arbejde med den seneste globale finanskrise og globaliseringsbegrebet generelt. Krakket på Wall Street er således et godt eksempel på, at globalisering ikke er et nyt fænomen.

Forløbet er udarbejdet af Tanja Andersen.

Undervisningsforløb

Undervisningsforløb: 7.-9. klassetrin
Undervisningsforløb: Omfang af forløbet er mellemlangt (5-8 lektioner)

Problemstilling

Hvad gik der galt, da børsen på Wall Street brød sammen i 1929?

Kompetenceområde/-mål

Historie

Kronologi og sammenhæng

Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger

  • Eleven kan forklare historiske forandringers påvirkning af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven har viden om forandringer af samfund lokalt, regionalt og globalt
  • Eleven kan bruge kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse
  • Eleven har viden om kanonpunkter

Kildearbejde

Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger

  • Eleven kan formulere historiske problemstillinger
  • Eleven har viden om udarbejdelse af historiske problemstillinger

Historiebrug

Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid

  • Eleven kan udlede forklaringer på historiske forhold og forløb ud fra historiske scenarier
  • Eleven har viden om historiske scenariers funktion

Samfundsfag

Økonomi

Eleven kan tage stilling til økonomiske problemstillinger og handle i forhold til egen økonomi og samfundsøkonomien

  • Eleven kan bruge begreberne udbud og efterspørgsel til at beskrive, hvordan markeder fungerer
  • Eleven har viden om centrale principper i markedsøkonomien

Samfundsfaglige metoder

Eleven kan anvende samfundsfaglige metoder

  • Eleven kan sprogligt nuanceret udtrykke sig om samfundsfaglige problemstillinger samt målrettet læse og skrive samfundsfaglige tekster
  • Eleven har viden om fagord og begreber samt samfundsfaglige teksters formål og struktur

Materialer

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close