På denne side finder du en generel lærervejledning til læreren om kildebanksemnet Rundt om cyklen. Lærervejledningen er en hjælp til læreren i forhold til at komme i gang med at arbejde med de mange spændende kilder.
Kom rundt om cyklen
Få lande i verden har flere cykler pr. indbygger end Danmark. Cyklen og det at cykle spiller en rolle i vores hverdag, kultur, selvforståelse og for sporten og samfundet. At Danmark er et cykelland har uden tvivl haft betydning for, at de tre første etaper af Tour de France i 2022 afvikles i Danmark.
Med cyklen som den røde tråd giver emnet ”Rundt om cyklen” eleverne mulighed for ud fra forskellige vinkler at få indsigt i cyklens historie, dens betydning og brug.
Emnet ”Rundt om cyklen” er et fleksibelt læremiddel, som primært henvender sig til 7.-9. klassetrin. Emnet er organiseret i syv temaer, der hver indeholder 4-10 kilder. Alle kilderne er forsynet med spørgsmål.
Syv temaer om cyklens historie
Til hvert tema er der udarbejdet en lærervejledning, der giver en kort intro til temaet. I hver lærervejledning kan du finde forslag til, hvordan du kommer i gang med emnet i undervisningen.
Her er desuden også udarbejdet en række spørgsmål, som kan hjælpe eleverne med at arbejde med kilderne. Du kan lade dig inspirere af spørgsmålene til undervisningen, eller du kan printe spørgsmålene ud og lade eleverne arbejde med dem i arbejdsark.
5. januar 2022• Kildebankstema om cykling
Tema 1: Æstetik og frihed
2. januar 2022• Kildebankstema om cykling
Tema 2: Tour de France
2. januar 2022• Kildebankstema om cykling
Tema 3: Tour de France – bagsiden
2. januar 2022• Kildebankstema om cykling
Tema 4: Danmark som cykelland
31. december 2021• Kildebankstema om cykling
Tema 5: Cykling og kønsroller
30. december 2021• Kildebankstema om cykling
Tema 6: Vejle som cykelby
27. december 2021• Kildebankstema om cykling
Tema 7: Cykelløb
Kom i gang med emnet
Tilrettelæggelse af undervisningen
Det kildebaserede materiale kan anvendes på forskellige måder i undervisningen. Eleverne kan i grupper arbejde med hvert sit tema. Grupperne kan drøfte og søge at belyse spørgsmålene ved de enkelte kilder. Eller eleverne kan se bort fra spørgsmålene ved kilderne og i stedet udarbejde deres egen problemstilling, som de kan belyse ud fra kilderne og evt. ved hjælp af bøger og internettet.
Udvalgte temaer og kilder kan også bruges som supplerende materiale, hvis klassen arbejder med emner fra det 19. og 20. århundrede om fx industrialisering, kønsroller, fritid, sport og doping.
Emnet og Fælles Mål
Arbejdet med emnet ”Rundt om cyklen” kan bidrage til, at eleverne opnår kompetencemålene efter 9. klasse. Åben PDF’en for at få et overblik over kompetencemålene.