Billede til RADAR-artiklen: Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie

Written by 14:32 Forside-header, RADAR 2024

Læringspotentialet i (længere) vandreture med elever i historie

Formidlingsartikel om pilgrimsvandringer.

Formidlingsartiklen redegører for den historiske baggrund for middelalderlige pilgrimsvandringer i Europa med særligt fokus på danske varianter og præsenterer en midtsjællandsk pilgrimsrute, man kan vandre med sine elever for at integrere bevægelse i sin historieundervisning samt undersøge læringspotentialet. 

Denne artikel henvender sig til lærere, lærerstuderende og undervisere.

Artiklens indhold

Kravet om 45 min. bevægelse i fagene kom formelt ind i skolen med skolereformen 2013 som en kompensation og modvægt til de dengang indførte såkaldte lange skoledage. I regeringens nyeste folkeskoleaftale fra marts 2024 er faglig bevægelse blevet frivilligt. I denne artikel argumenteres for fortsat brug af faglig bevægelse i historie – særligt i forbindelse med læringspotentialet gennem længere vandringer med eleverne, som kan åbne op for glimtvise autentiske fortidsmøder.

Kort over pilgrimsruten i artiklen

I RADAR-artiklen bliver der nævnt en specifik rute gennem Ringsted. Denne rute kan du se på billedet herunder.

Rigtig god fornøjelse med pilgrimsruten og god læselyst!

Kort over pilgrimsrute i Ringsted

Find alle RADAR-artikler på tidsskrift.dk

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close