Headerbillede til rapport om fattiggården eller fjendeland

Written by 11:32 Historie i spillefilm – for elever

Lektion 2. Film som medie

Lær om kendetegn ved historiske spillefilm og hvordan du kan analysere typiske træk ved spillefilm.

Handlingen i historiske spillefilm kan være meget forskellig. Men uanset om spillefilm er historiske eller ej, har de en række fælles kendetegn. Det arbejder du med i denne lektion. Du lærer også, hvordan du kan analysere typiske træk ved spillefilm. Det betyder, at du bliver bedre til at forstå spillefilm.

2.1 Læringsmål og omfang (lektion 2)

Lektionen er rettet mod følgende læringsmål:

  • Jeg kan gøre rede for fællestræk ved spillefilm som genre
  • Jeg kan bruge min viden om spillefilm som genre til skitsere en drejebog til en historisk spillefilm

Det tager ca. 45 min. at gennemføre denne lektion.

2.2 Hvad ved du om spillefilm?

Instruktion:

Skriv stikord til dig selv om, hvad du ved om spillefilm fra dansk eller andre fag, fx

  • Hvilke elementer består en film af?
  • Hvordan skal en film bygges op, for at den virker godt?
  • Hvad skal man kigge på, når man skal analysere en film?

2.3 Film som medie

Instruktion:

Se animationsfilmen, der fortæller om, hvilke elementer der indgår i en spillefilm, og hvordan den typisk er opbygget. Den giver også en forslag til, hvad der er vigtigt at undersøge, når man analysere spillefilm. Skriv ned, hvad du ikke selv havde med, da du lavede brainstorm i opgave 2.2.

2.4 Opgave til Film som medie

Instruktion:

Udarbejd alene eller sammen med et par klassekammerater et udkast til en drejebog til en historisk spillefilm. Omfang 1-2 sider.

Vælg en historisk begivenhed eller person, som du ved noget om, og som du vil lave en film om. Det er vigtigere, at historien i filmen er spændende, end den er historisk korrekt.

  • Beslut hvad der skal være filmens budskab og titel
  • Brug 7-punktsmodellen til ved hjælp af stikord at skitsere handlingen i filmen
  • Vælg en scene fra filmen, som du beskriver mere detaljeret, fx
    • Hvordan skal kulissen være?
    • Hvem er med i scenen?
    • Hvilke tekniske virkemidler vil du bruge (synsvinkel, lys/mørke, underlægningsmusik osv.)?
  • Læg din drejebog i forum (2.4.1.).
  • Giv gode råd til, hvordan de andre elever kan forbedre deres drejebøger.

2.4.1 Forum

Her kan du lægge din drejebog og kommentere på de andre elevers drejebøger. Du skal ikke bedømme de andres drejebøger – kun give gode ideer til, hvordan de også kan gøre.

Andre lektioner i dette kursus

Undervisere

Inden du går i gang, vil vi lige kort præsentere underviserne. Peter Yding Brunbech og Jens Aage Poulsen vil du ofte se i videoerne.

Peter Yding Brunbech, centerleder HistorieLab, UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Peter Yding Brunbech
Ph.d.
pjyb@ucl.dk

Jens Aage Poulsen, lektor emeritus, HistorieLab og UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole

Jens Aage Poulsen
Lektor emeritus
jeap@ucl.dk

MOOC’et er desuden udviklet af:

Projektleder, tekst- og opgaveforfatter:
Nikolaj Petersen, adjunkt, cand.mag. og Master

Filmproducer:
Poul Kjær Lauridsen, lektor

MOOC-konsulent og animator:
Lone Guldbrandt Tønnesen, lektor

Tilmeld nyhedsbrev

Jeg giver samtykke til, at mine personoplysninger behandles i overensstemmelse med denne oplysningserklæring og er indforstået med, at mine oplysninger behandles sikkert og fortroligt og slettes efter endt anvendelse. Jeg er indforstået med, at jeg kan trække mit samtykke tilbage ved at skrive til denne mailadresse historielab@ucl.dk, hvorefter behandlingen af mine personoplysninger stopper og slettes.

Close